Yrkesval

Det är inte bara glada minnen som dyker upp
när man tittar i boken jag berättade om tidigare.
 
När den här sidan vändes fram gick en
rysning genom kroppen och jag fick en
klump i magen.
 
 
Den förhatliga fredagssparbössan....
(bilden är tagen från en boksida och något böjd i kanterna)
 
 Varje fredag plockade lärarinnan fram den här sparbössan.
En och en fick vi gå fram med våra sparpengar som bokfördes
i en liten "bankbok".
 
Högt, så att alla hörde, förkunnade lärarinnan hur mycket var
och en stoppade i sitt numrerade fack.
 
Vi hade det inte så fett hemma och det här sparandet hade vi
egentligen inte råd med. Trots detta brukade jag alltid ha en
peng med mig. Tills en fredag då jag inte hade med mig nåt.
 
 
Lärarinnan blev vansinnig och vrålade att
"här har vi en som inte ens kan ta med sig en 5-öring".
Samtidigt som hon slet min bankbok
i småbitar och kastade dem över mig.
 
 
Trots att jag har ganska dåligt minne är detta
nåt jag aldrig, aldrig kommer att glömma.
  
 
Där och då bestämde jag att jag skulle
bli lärare när jag blev stor.
men EN SNÄLL LÄRARE, en lärare som
barnen tyckte om och som tyckte om barn.
 
 
Jag blev aldrig lärare.
Istället blev jag (mycket otippat) ekonom,
sparbössan fanns nog i det undermedvetna
när det blev så.

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Men FY vilken HEMSK fröken! Vidrigt att utsätta barn för nåt sånt...

Svar: Eller hur?
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 15:45:18
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Decdia

Vilken tur att sånt är totalförbjudet på skolor nuförtiden!
Kram ♥♥♥

Svar: Ja och jag hoppas de har förbjudit insamlingar till skolresor odyl.
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 16:14:10
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Hörni!

Men fy så fruktansvärt! Vilka lärare det fanns förr i tiden. Vi hade också en hemsk kvinnlig lärare i fjärde klass, men sedan fick vi världens bästa manliga lärare som dessutom jobbade som trollkarl. Han hade små trolleriföreställningar med kaniner i klassrummet ibland och bjöd hem oss någon gång. Alla älskade honom! När vi skulle sluta sexan samlade vi till en stor fin grill. Det var inte så vanligt på den tiden och ganska dyrt. Han grät när han fick se den. Vilka minnen! :)

Svar: Gudskelov är de bra lärarna, de lite galna, de snälla flera.Men jag hade ett par rötägg till. De sitter hårt i minnet.
En trollkarl till lärare hade jag velat ha!
Vi hade en tysklärarinna som var fd Fib-aktuellt flicka.
Hon gjorde inget för att dölja sitt förflutna eller sina tillgångar.
Behöver jag säga att tyska var väldigt populärt bland killarna....
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 17:06:32
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Småländskan

Jag minns också de där spardagarna, när man skulle sätta in på bankboken. Men aldrig, aldrig har jag upplevt det du har. Tack och lov! Däremot finns det andra saker som hände under min skoltid, som numera skulle betraktas som (oskrivbara ord) och aldrig nånsin accepteras idag.
Nej, det var inte alltid bättre förr!

Svar: Nej, man har en del händelser från skoltiden som etsat sig fast.Och tur är att det inte accepteras idag, men idag kan elever å
andra sidan vara för jävliga.
Nej, det var inte alltid bättre förr!
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 18:06:34
Postat av: Småländskan

Många av de där förr-i-tiden-tankarna hade jag, när jag helt otippat började jobba i skolans värld efter att varit utanför den i massor av år. Lång historia, men de fanns där, de där tankarna om att varje unge är värd att satsa på, varje unge är unik, varje unge har nåt... bara nån har vett att se det!!!
Jag såg, jag upptäckte, jag gjorde vad jag kunde och det resulterade i att i alla fall några av de "icke-sedda" blev sedda, fortsatte med ny energi. Det var tufft, jobbigt, både för ungdomarna och mig!
Men... när jag idag träffar de som var mest utsatta, när de berättar, jag ser, att de har det bra, att de lyckades. När jag får en stenhård kram och ord som värmer ända ner i magen... DET är värt varenda minut vi satsade tillsammans!

Svar: Du är guld värd! Inte bara för ungarna som hade turen att träffa dig!Jag försöker nog också att alltid ställa mig på "de svagas" sida.
Berömma, lyfta fram och glädja.
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 18:17:49
Postat av: Ama de casa

Vi hade en lärare på högstadiet som eleverna hade trakasserat (obs! inte jag!) så hon åkte in på nåt psykhem av nåt slag. Direkt när hon återvände till skolan efter det så låste grabbarna in henne i ett skåp där hon fick stå typ hela dan tills nån hörde henne. Direkt tillbaks till psykhemmet...

Eleverna är inte heller så snälla alla gånger!

Svar: Absolut inte!! Det förekom sånt (inte riktigt lika illa) på min skola också.Men vissa lärare tycktes njuta av att "sätta åt" de som hade nån svaghet.

Och elever idag är inte så snälla idag heller!!
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 18:41:22
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Småländskan

Ja, ungarna idag kan vara för jävliga, det är helt sant. Men, jag vet av erfarenhet att det där förjävligbeteendet beror på nåt. Det är just det som de flesta vuxna inte ser. Ingen unge föds förjävlig. Omständigheterna däremot gör att de blir som de blir. Ibland, ja för det mesta, hade jag istället för att ta "ungen i örat" istället velat ta "föräldrarna i örat"
Så är det och det ruckar jag aldrig på! Aldrig nånsin menar jag att det är ungens fel att den blivit var den är.
Sen, om ungen fått vad den behövt, men ändå ballat ur, ja då är det upp till den att ta sitt ansvar.


Svar: Jag kan bara hålla med dig! Ingen föds ond!
Men dagens curlingföräldrar måste öppna ögonen och inse
att barn gör misstag och SKA göra misstag. Det är ju av
dem man lär sig. Min unge är inte alltid oskyldig och man
måste inte polisanmäla de som vill hjälpa till!
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 18:42:42
Postat av: Ama de casa

En annan lärare på högstadiet höll ut en elev från fönstret på andra våningen. Han blev avstängd från sitt jobb och sen förflyttad. Till mellanstadiet. Hur tänkte dom där?

Svar: Att eleverna på mellanstadiet inte väger lika mycket??
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 18:43:52
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Småländskan

Ja, jag vet Ama, jag vet att det finns odrägliga, helt för jävliga lärare (och andra vuxna också), men vad jag menar är att barn/ungdomar/elever som beter sig oacceptabelt, det är i regel de som inte haft en möjlighet att synas, att få en chans... Jag tror du vet hur jag menar, eftersom vi träffats och pratat om detta en kort stund.
Igår kväll/inatt såg jag på Dox, satt i min ensamhet och var helt förtvivlad över att så många präster/lärare förgripit sig på barn/ungdomar. Jag visste redan detta efter alla skriverierna som varit, men jag visste inte att det var så utbrett.
Det var mörkläggning så det sjöng om det, mörkläggning ända upp i Vatikanen.
Nej, jag tror inte på nåt annat än på vanligt sunt förnuft, på att vuxna/föräldrar har ett ansvar att ungarna växer upp och får en vettig inställning...

Svar: Religionen är roten till mycket ont och en himla bra förklädnad att gömma sig bakom. Att ha som skydd när alla vidrigheter begås.
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 18:55:02
Postat av: Småländskan

Jadu moi, detta skulle jag kunna snacka/skriva/debattera om hur länge som helst. Bara med anledning av att du skrev om fredagsbössan *s*.
Många tankar blir det...

Svar: Det var meningen. Att sätta igång minnenas bank.Hoppas jag inte förstört din dag utan att du kanske
kan få lite trevliga minnen också.
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 19:07:37
Postat av: Småländskan

Och nu ska jag snart kolla vem som vinner Mästerkocken! Jag misstänker att det blir tjejen...
Ja, sen har jag varit hos min ickefönsterputsande syrra idag. Hon har många fördelar hon, utan att kanske vara bäst på att putsa sin lillasyrras fönster!
Det blev ett par nya brallor, en tröja och en blus, helt på syrrans bekostnad. Jodå, jag fyllde år för några månader sen och fick detta som en sen present. Trots vi egentligen inte uppvaktar varandra på födelsedagar! Men, men...

Svar: VIsst är det bra med systrar, som t ex ger presenter fast man inte brukar ;)Jag tittar inte på Mästerkocken, orkar inte med alla dessa matlagningsprogram.
Eftersom jag knappt orkar laga mat ens.
Idag har jag tvättstugan så det blir inte så mycket tid framför tv:n
Trevlig kväll!
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 19:13:59
Postat av: Decdia

Batsystern arbetar ju på en skola för extremt utåtagerande barn, lite som ett sista steg. Där för föräldrarna skriva på att det är ok för lärarna att fysiskt försvara sig, eleverna och eleven själv mot att skada.
Det blev värsta debatten här idag! :)

Svar: Oj, var det mitt "fel"?
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 19:52:32
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Znogge

Tack och lov är det andra tider numera! Rent gräsligt hur vissa saker fungerade förr...

Svar: Usch ja. "Problemet" är väl snarare det motsatta idag.
Gilla Olsson

2013-04-10 @ 20:52:50
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Miss Juni

Men...så fruktansvärt!!
Hoppas verkligen det hänt lite med pedagogiken inom läraryrket se´n dess!
Kan inte låta bli att undra hur många som går omkring med just sådana traumatiska minnen som du...

Svar: Vi är nog en hel del. Min mor t ex kan berätta om andra former av trakasserier.Men jag är övertygad om att det är helt annorlunda idag. Idag räknas barn
också till människosläktet!
Gilla Olsson

2013-04-11 @ 21:04:46
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0