Nya tider, nya vanor

 
Mamma A och mamma B stod bakom mig i kassakön:
 
Mamma A:
"Liam kom hem igår och sjöng "midnatt råder".
Det måste han ha lärt sig på dagis. Jag har ingen sångröst
så jag sjunger aldrig med honom"
 
 
Mamma B:
"Enok, kan nog inte nån julsång. Jag tror inte de
sjunger såna i hans grupp"
 
 
 
Men va?? Sjunger inte föräldrar med sina barn längre?
I och för sig var detta bara två personer men jag misstänker
att det är ganska vanligt.
 
 
Själv har jag absolut ingen sångröst men nog sjöng vi ändå!
 
Är det dagis uppgift/plikt att fixa även detta?
Är det dagis/skolan som helt och hållet bestämmer
vilka sånger etc min barn ska kunna?
 
Utifrån detta samtal, som jag lyckades hålla mig utanför,
är jag nästan övertygad om att det läses allt färre sagor
 
och tittas på allt mer filmer i hemmen numera.
Sagorna får de lära sig i skolan....

Kommentarer
Postat av: GeddFish

Så sant, så!
Jag har alltid sjungit med mina barn, alltid! Alla olika slags sånger, och läst sagor.
Jag vet att min äldsta dotter läst sagor för sina barn/mina barnbarn.
Men, det holkas nog ur, föräldrar har inte tid, de måste kolla mobilerna ;)
Kram och ha en fin dag♥

Svar: Tyvärr är det nog så att barnen får mindre och mindre tid.Alla andra aktiviteter, för så väl vuxna som barn tar en massa tid
och kraft.
Kram och detsamma!
moi

2013-12-19 @ 07:20:34
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Znogge

Jag sjunger som en kratta men nog sjunger man! Våra barn har sjungit sedan dagis och kan alla traditionella sånger. Märkliga föräldrar...

God morgon!

Svar: Då skulle du höra mig sjunga.. eller nä förresten bäst att du slipper.Diana kanske inte kan ALLA traditionella men en väldans massa.
Och en hel del icke lika traditionella ;)

Ha det gött!
moi

2013-12-19 @ 07:52:34
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: camilla

Jag tror att det där är föräldrar i ett nötskal. Föräldrar som tycker att skolan/dagis ska "uppfostra" deras barn.
Jag sjunger ofta för mina barn...som har blivit ungdomar...nästan vuxna. Min sång är inte så värst uppskattad men tänk så många sånger dom lärt sig under alla dessa år.
Dom kan alla Noice låtar ;)
Kram!

Svar: Jag vill inte slå mig själv för bröstet men nog spenderade jag så mycket tid jag kunde med henne. Många av mina egna "behov"
fick stå åt sidan ett tag - och det är så det ska vara tycker JAG (därmed
inte sagt att alla måste tycka så)

Diana och jag sjunger fortfarande duett, högt och ljudligt - till
stackars Batmans förtvivlan ;)
Kram kram
moi

2013-12-19 @ 08:20:39
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: ♥ Carina ♥

Jag sjöng för barnen (hellre än bra, men ändå)då dom var små. Inte lika ofta nu ska erkännas, men en sång återkommer med jämna mellanrum och det är "Duuu veeet väl om att duuu är värdefull, att duuu är älskad här och nuuu..." En kram och lite himlande med ögonen brukar jag få tillbaka :)
Kram och morrn morrn!

Svar: Diana o jag sjunger fortfarande, vilket inte Batman uppskattar så jättemycket.Ingen av hos har Idol-röster men ett jäkla engagemang.
Kram kram
moi

2013-12-19 @ 09:20:55
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Jag är imponerad jag! Ja, att du lyckades hålla dig utanför samtalet, alltså... ;-)

Jag är mindre impad över mammorna.

Gomorron!

Svar: Men jag bet mig hårt, hårt i tungan - så nu kan jag inte sjunga på ett tag ;)
Go möra!
moi

2013-12-19 @ 09:22:01
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Decdia

Det är så galet som det bara kan bli...

Svar: Mmmm
moi

2013-12-19 @ 11:06:46
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

Fa la la la la la la la la.
Jag googlade resten, men det är ju en skitsvår och lång låt. ;)

Svar: Hade min engelska varit bättre hade jag skrivit texten (MIN variant då alltså).
moi

2013-12-19 @ 16:58:23
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Om jag inte visste hur stressad du är nu, så skulle jag säga EFFEM här. Men nu gör jag inte det :-)
Kram

Svar: Jag har en gulddag ;), eller två eller tre.....Du är så snäll och omtänksam!
Kram
moi

2013-12-19 @ 17:36:23
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Tack Diana. Nu fastnade den där låten från julafton i skallen. Den som slutar med att Pluto får en klisterlapp på näbben.

Mest synd är det nog om Anders...
:-D

Svar: Jag har också fått den på hjärnan. Spelade in min skönsång på mobilen och spelar upp då och då. Allt för att retas med sambon. Han HATAR alla ljud som kommer från fånen. (så det är inte bara Anders som lider.. ) ;)
moi

2013-12-19 @ 17:37:48
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Susanne P

Nä...allt lär de sig väl i barnomsorgen och i skolan!?
Väl...?
Nu ska jag inte säga mer... ;) ;)
Tur att det inte var jag som stod där i kön.

Kram

Svar: Du gör som jag gjorde, biter dig i tungan?Kan tänka att du lär ut ett och annat - inte bara fredagsfräckisar :)
Kram
moi

2013-12-19 @ 20:02:02
URL: http://www.susannep.blogspot.se
Postat av: Hörni!

Klart förskolan sjunger och läser sagor med barnen, annars är det en väldigt ovanlig (och dålig) förskola.
Håller med dig, självklart ska man sjunga och läsa sagor hemma också, det är ju jättemysigt och viktigt. Spelar ingen roll om man har sångröst eller inte..

Svar: Jag kan inte tänka mig annat än att barnen sjunger om dagarna.Och när det är privata tillställningar bryr jag mig inte om att det låter kraxigt när jag "sjunger"
moi

2013-12-19 @ 22:17:01
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0