Wow - gästbloggare nr 1

 

Jag tipsade mamma om ett luciainlägg.
 Dock visste hon inte riktigt hur hon skulle formulera det hela.

Eftersom jag är en snäll dotter (och säkert får en länk)
så ställer jag givetvis upp som gästbloggare...

 


Mammas luciahistoria -dotterns version:

Det var december i Eslöv någon gång under tidigt 1900-tal.
Staden skulle ha ett luciafirande men vem skulle vara lucia?

Det blev mamma.

Visserligen kunde mamma inte sjunga,
 men Eslöv var en liten stad så utbudet var inte speciellt stort.
Och hon hade ju långt blont hår och politisk korrekthet var inte uppfunnet än.

Nåja, så var det då lucia...

Nu råkade det vara så att där var personer med icke-svensk härkomst (minns inte varifrån)
 pga en handbolls-/schacksammankomst/nåt annat idrottsligt
 eller möjligen något helt annat (minns inte detta heller)
och dessa personer skulle det lussas för.

Men när lucia-mamma stegade in i rummet blev utlänningarna livrädda och...

 

Sen minns jag inte riktigt vad som hände... kanske bäst att lämna över stafettpinnen till mamma så hon kan ge er den rätta versionen?

 

Jag tar över pinnen.

Orkar ni med "the true story"?

I forntiden i Eslöv fanns i stort sett två föreningar för barn- och
ungdomar att engagera sig i: Frälsningsarmén och Unga Örnar.

Jag var med i båda.

Eslöv var, och är, ganska framgångsrika i tre sporter:
brottning, pingis och handboll.

Jag sysslade med det senare.

På tidigt -70 tal spelades en landskamp mellan Sverige och Kina i pingis.

Eftersom det hela skedde i mitten av december och spelarna sov över
på stadens stadshotell ansågs det passande med luciauppvaktning.

Unga Örnar fick förfrågan och tackade "ja".
Det var min tur att vara lucia, Lotta, Anki och de andra
hade väl redan haft äran.

Nåja, det klassiska inträffar:
När vi skrålande träder in i kinesernas rum blir de vettskrämda.

Med lakan virade runt sig rusar de, skrikande, ut i korridoren.

Kvar står vi och sjunger.... (inte jag för jag var lucia)

Lite roligt och ganska häftigt var att de svenska spelarna:
Mini-Stellan Bengtsson och Kjell "Hammarn" Johansson kommer in i rummet
och njuter av vårt uppträde.

Och efteråt fikade vi med dessa superkändisar.

Puh, det var min historia!

Tack Diana för hjälpen, men länkar har du fått så det räcker ett bra tag!


Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Haha! Det måste ha varit en syn för gudarna :-D

Vilken Lassie också - att ha fikat med dom storheterna efter att ha skrämt livet ur några stackars kineser :-)

HA! Rätt åt Diana som inte fick nån länk - hon kunde ju inte storyn... :-D

Svar: Om jag inte minns fel så vann svenskarna matchen vilken jag delvis tycker är min förtjänst.. ;)Fast jag har berättat det hundratals gånger har hon (Diana min dotter) tydligen inte lyssnat speciellt uppmärksamt:... ;)
moi

2013-12-13 @ 15:47:13
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Först!!! :-)

Svar: Grattis!!!Det var ett tag sen...
moi

2013-12-13 @ 15:47:27
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

(Det kliar i fingrarna att påpeka att du faktiskt kallar kineserna för "det". Men jag är ingen ordmärkare så jag säger inget om det... ;-) )

Svar: Va? Gör jag?? Var?? Näää.Vilken himla tur att du inte är en sån där jobbig typ ;)
moi

2013-12-13 @ 15:49:57
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: GeddFish

Vem är Diana och vem är Moi? Jag fattar nada, som vanligt, men en moders berättelse om kineser och handboll, satt bra! Tidigt 1900-tal, låter som om för hundra år sedan??
Jaja, kul historia! KramGladLucia♥Gerd

Svar: Oj då, har jag varit otydlig.Diana är min dotter och Moi är jag. Se även i nedre högra hörnet på bilden av Sigge i headern. Jag har även en presentation i högra spalten där det mesta finns förklarat.

I historien nämns visserligen handboll men handlar om pingis.
Ursäkta att jag var otydlig
moi

2013-12-13 @ 17:03:41
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Susanne P

Hahahaha! Vilken historia!
Det är inte alltid som Lucior uppskattas. ;)

Kram & trevlig lussekväll.

Svar: Ett kärt minne faktiskt. Men just då var det mest pinsamt.Tack detsamma - puss!
moi

2013-12-13 @ 18:12:24
URL: http://www.susannep.blogspot.se
Postat av: ♥ Carina ♥

Vilken rolig historia!! Tro om det var tron att det spökade eller skönsången som skrämde kineserna? ;)
Kram och go'kväll!

Svar: Eftersom jag inte sjöng var det faktiskt skönsång, däremot trodde de att vi var spöken - därav den något överdrivna reaktionen.Kram och detsamma
moi

2013-12-13 @ 18:31:03
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

VA??? Är Diana din dotter? Varför har du inte berättat det tidigare???
;-)

Sen är det faktiskt FUSK att ändra i inläggen så att min kommentar framstår som puckad...

Svar: Jag förstår inte vad du pratar om och har ingen aning om hur man raderar kommentarer..... :)
Jag trodde att Diana var ett, på gränsen till, uttjatat namn här hos mig.
Men men...
moi

2013-12-13 @ 18:40:58
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Fast visstja. Jag påpekade ju aldrig nånting om DET där.
:-D

Svar: DET heter inte DET. DET heter DE :)(fasen vad kul vi har ;) )
moi

2013-12-13 @ 18:41:30
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Decdia

Hade jag fått en länk så hade kanske folk förstått att vi är släkt..

Svar: Jag har liksom ingen lust att skrika ut det, inte när det står klart att du, snart, fyller en jädrans massa år.Kan vi inte kalla varandra systrar??
moi

2013-12-13 @ 19:03:12
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

Jag visste inte att du varit frälsis. Stod du på gatan och spelade och sjöng med? ;)

Svar: Nä, det hade varit barnarbete, tror jag slutade när syrran var gammal nog att börja.Jag var lucia där också förresten, eftersom jag var längst (dvs äldst),
moi

2013-12-13 @ 19:04:34
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Znogge

Något säger mig att det blev ett minne för livet för dem med! Inte det sämsta att vara orsaken till ett sådant ;-)

Svar: Man kanske är omnämnd i nån kinesisk tidning ;)Tror jag ska googla på det ;)
moi

2013-12-13 @ 19:37:28
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

JAAAA!!! Din dotter (?) har rätt. Vi vill se en videoblogg med Moi (modern? alltså som i "mamma" ;-) ) spelandes och sjungandes på torgen.

Tamburin duger.
:-D

Svar: Du vet inte vad du önskar ;)Jag har aldrig sjungit på nåt torg - i alla fall inte när jag varit vid mina sinnes fulla ....
moi

2013-12-13 @ 19:57:25
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Decdia

"jag slutade när syrran var gammal nog att börja", men det säger väl egentligen inget om varken din eller mosters ålder??

Svar: Nä, och det kanske var meningen....
moi

2013-12-13 @ 21:35:07
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

Kul att du klarar av datorn MORMOR!

Svar: Det kan du själv säga till henne i eftermiddag gumman.Börjar du bli lite förvirrad, mycket nu?
moi

2013-12-13 @ 21:36:08
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

Jag undrar också vem Moi är... Är det den där katten på bilden? Borde det inte vara Mjao då?

Svar: Moi har förbittrad flytt landet...
moi

2013-12-13 @ 21:54:11
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Tärnorna:
Vi har väntat dig, ljusbärarinna
vårt mörker var djupt och stort
så tveksamt lågorna brinna
framför vår port.
Var färden svår?
Färden, som fram genom världen går.

Lucia:
Den färden vill släcka min krona.
Den drog genom härjad trakt
O, hur skall den skuld vi sona,
som hotas av o/andemakt? (här var stencilen lite otydlig)
Legenden dör, sagorna slockna i ho/atets kör. (Samma stencilapparat gör mig osäker...)

Tärnorna:
Hur kan då din krona lysa,
Lucia, trots världens nöd
När människor törsta och frysa
i ångest, förtryck och död.
I mörkrets tid, kommer du ändå
så klar och blid.

Fasen! Nu minns jag inte mer...

:-)

Svar: Det var en väldigt fin luciasång - det du kunde läsa/minnas på stencilen.Hur går melodin? Äh, förresten jag fixar sången ändå!
moi

2013-12-13 @ 22:50:18
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Vi gick Luciatåg med mellanstadiefröken i några år till. Ja, på gymnasiet också, alltså.

Ända tills Lucia-ämbetet kom till mig, och jag lyckades att parkera hela Luciatåget inne i en julgran. Det var första (och sista) gången vi fick betalt för att gå Luciatåg. Enda gången vi fick betalt i pengar också (30 pix per pers, om jag inte minns fel). Ironiskt nog var det på arbetsförmedlingen :-D

Svar: Alltså vi fick bara EN chans att vara lucia i skolan, i 6:an, och då var det modernt med långt hår så jag hade inte en chans.Jag minns, lite suddigt, att jag gjorde nåt liknande med mitt följe i nåt annat lussetåg. Och jag blev mycket irriterad på dem för de fick all uppmärksamhet...
;)
moi

2013-12-13 @ 22:56:26
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Hörni!

Hahaha, stackars kineser. :D

Svar: Jag tror det var ungefär då den svenska storhetstiden inom pingis verkligen tog fart ;)
moi

2013-12-14 @ 20:59:42
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0