Mitt lilla problem

Jag har jobbat på kontor i snart 100 år, nåja 50 kanske.
Nja, ungefär sen introduktionen av elskrivmaskin, elräknemaskin osv.
 
 
Därför kan jag skryta med att jag har
ganska bra koll på vad mina hjälpmedel
heter och vad de är till för
 
 
              
Hålslag                                       Häftapparat                           Gem
 
 
Inga som helst problem
 
 
 
 
Jag vet visserligen vad de här används till
men har aldrig fått kläm på vad de heter/kallas.
 
 
          
 
 
 En gång för länge sedan hade jag en, vanligtvis väldigt proper
och nästan pryd dam, som kollega.
Hon kallade, utan att rodna, den ena för
"hora" - för man måste sära på benen för att använda den
och den andre för
"ekorre" - av mer förståeliga skäl.
 
Jag har aldrig anammat något av dessa.
Kanske för att jag är en proper och pryd dam
med förmåga att rodna.
 
Så i brist på annat får det bli
"provpåsförslutare" och "häftklammerborttagare".
 
Andra förslag mottages tacksamt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Diana

Lustigt att hon kallade dem för hora när de faktiskt heter jungfruben. :)
Brads kallar vi i scrapbranchen dem.

Den andra vet jag inte vad den heter men den ser farlig ut!

Svar: Jungfruben har jag aldrig hört men innebörden är väl samma som min kollegas.Brads låter för snofsigt för mig.

Det andra är en häftklammerborttagare - men det är såååå omständigt att säga.
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 17:37:27
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Hörni!

Jungfruben. :D
Den andra mojängen vet jag inte.

Svar: Nu är ni två om jungfruben - det har jag aldrig hört.Det andra är så långt och krångligt
"får jag låna din häftklammerborttagare?"
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 18:00:27
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Dianasjenny

Häftklammerborttagare och pappersklämmor (jungfruben duger också :) hälsar mamma som också var med före datorernas tid...

Svar: Tre röster på jungfruben - var var jag på den lektionen?Och framförallt var var min fd kollega??
Hälsa mor din och tacka för hjälpen!
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 18:04:44
Postat av: Yvonne

Änglaben och häftklammerborttagare är det jag hört genom min "kontors karriär".
Änglaben låter ju finare än din kollegas ord för det :-)

Svar: Allt låter bättre än hennes förslag. Jungfruben och Änglaben ska jag defintivt anamma.Men häftklammerborttagare är så himla lång.
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 19:18:06
Postat av: Ama de casa

Jag gick från bajskrattare till programmerare och sen Ama de casa. Jag känner inte igen ett enda av föremålen.

Svar: Det tror jag inte på! Att du inte känner igen dem alltså.
Din karriär är så spännande och jag är riktigt avundsjuk.Fast jag har ju ditt första yrke som hobby (Sigge)
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 19:42:44
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Diana

Googla jungfruben så får du se! :)

Svar: okej - sen!
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 20:18:41
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Znogge

Jungfruben så klart! Det säger jag utan att rodna :-)Den andra använder jag ditt halvtråkiga namn på!

Svar: Jag använder också det halvtråkiga men jag trodde det fanns nåt "snärtigare".Jungfruben har jag bestämt mig för att också använda, kanske jag rodnar för
arbetsplatsen består ju bara av "gubbarna och jag".
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 21:08:00
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Jag har jobbat som fiskräknare och ballongblåsare också. Å sen har jag spelat teater i skyltfönstret på Domus. På skyltsöndan. Man kan nästan säga att jag har varit sådis också :-)

Svar: Wow! Jag "känner" en skådis. och en fiskräknare och en ballongblåsare. WOW!Själv har jag inga så fantasifulla jobb att skryta med, Men jag har haft lite galna
uppdrag som tyvärr inte gav nån betalning. ;)
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 21:15:58
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Och ja. Vi är framme nu :-)

Svar: Det var skönt att veta. Jag har ju blivit alldeles utpumpad av att LÄSA om resan.
;)
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 21:16:26
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

sv: Våra sängar är... ska man säga av en "japansk modell". Det kommer att bli ett äventyr att komma ur dom i morgon. Jag tror att nån har stulit sängbenen :-D

Svar: Oh, shit. Såna är man definitivt för gammal för. När jag var gravid hade vi en säng som nog stod direkt på golvet. Det tog en halvtimme att rulla ur och komma upp från golvet. Vilken cirkus.
Hoppas det kommer ett inlägg om detta äventyr.
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 21:18:10
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Miss Juni

Häftklammerborttagare säger jag alltid!
Eller ja, alltid och alltid...hur ofta säger man det EGENTLIGEN?? Oftast orkar jag inte leta fram min (som inte ser riktigt likadan ut), utan pillar bort klamrarna med naglarna. Och så svär jag lite när dom flisar upp sig...
Och "horan" (har jag aldrig hört) - den har jag hört kallas "jungfruben". Ungefär samma, fast ändå lite mer rumsrent tycker jag nog.
Jag har snart oxå jobbat på kontor i 100 år (känns det som), och var oxå med på skrivmaskinens tid! ;)
Eller när vi skrev i journalerna med skrivmaskin - och tippex! Helt crazy...

Svar: Utvecklingen går väldigt snabbt. Numera är det inte många kvar som inte jobbat med dator hela sitt yrkesliv, eller mobiler.
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 21:36:14
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni
Postat av: Mita

Nog för att jag är tämligen frigjord av mig, men hora tycker jag låter, jaa, inget vidare...hellre då jungfruben.Den andra "mojängen" är lite svårare att hitta på ett bra namn till.Snörpen kanske..**
Kramiz**

Svar: Nej, jag tycker inte heller om att ev fråga om nån har en "hora" när jag behöver ett jungfruben.Snörpen är väldigt, väldigt användbart.
Kram
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 22:27:35
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.com
Postat av: Susanne P

Det första är pappershopheare och den andra är en klammerbortheare. Hur svårt var det? ;)
Kram

Svar: Pappershopheare o klammerbortheare skulle ta dubbelt så lång tid att säga som fortifikationsförvaltningschef - för mig alltsåKram
Gilla Olsson

2013-02-26 @ 23:34:59
URL: http://Www.susannep.blogspot.se
Postat av: Petra

Den första vet jag inte.. Men


den andra är i alla fall :
http://www.kontorsproffset.se/kontorsmaterial/klammerborttagare.html
fast vi kallar den krokodil på mitt kontor...

Svar: Krokodil !! Det var nåt sånt jag var ute efter!!!! Tack så jättemycket. Krokodil får det bli hädanefter!
Gilla Olsson

2013-02-28 @ 12:59:22
URL: http://www.misspetra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0