Eslöv du städernas drottning....

Än en gång, missa inte denna hyllning till min födelsestad.
 
Syrran och jag gjorde en liten nostalgitripp hit igår.
För en gångs skull tog jag mig tid att åka runt lite i stan.
Syrran var en utmärkt guide och minnesbank.
 
 
 
 
Jag kommer nu att visa några av våra mina personliga byggnadsminnen.
Vilket jag förstår är av stort intresse för er alla
 
En annan gång kommer jag att visa sånt som gjort intryck på hela världen,
eller hela Sverige, eller hela Skåne, nåja betydelsefulla i Eslöv åtminstone.
 
 
I det här huset bodde jag som nyfödd. Jag tror att det numera är kulturminnesmärkt...
 
det borde i alla fall vara det!
 
 
I den här kyrkan, som min syster döptes i, gifte sig Per Gessle.
Hon tyckte det var intressantare att visa denna än den kyrka jag döptes i....
 
 
Från den här alptoppen åkte vi pulka.Ofta med livet, eller hälsan, som insats.
Syrran gav mig en rejäl blåtira med sin pulka när jag susade ner för branten.
 
Vintersport är inte min grej så jag började med inomhusaktiviteter i stället.
 
 
Det här var, en gång, samlingspunkten med stort S i stan.
"Can Pastilla", diskot för innefolket (dvs, alla i stan över 15 år)
 
 
 
Snart blev stan för liten och då tog man sig hit, till stationen.
För att komma ut i stora världen, dvs till Lund.
1976 för defintiv flykt flytt härifrån
 
 
Sen 1980 har jag oregelbundet besökt kyrkogården där pappa vilar.
 
 
Mer regelbundet har jag hälsat på morsan,
som (just nu) mår som en prinsessa!
 
 
Wow vilken egotripp, förmodligen bara intressant för "de närmast sörjande"
(Syrran, kommentera för tusan!)
 
Jag hade jätteroligt igår och ber om ursäkt för ett, troligen, totalt
ointressant inlägg för övriga....

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Tack för rundturen! Det såg... himla fint ut där i Eslöv, en... massa intressanta platser också.

Vid tillfälle kanske jag gör ett liknande hyllningsinlägg till metropolen Byske. Men jag väntar ett tag - vill ju inte vara copycat.

Vad fin hon är, mamma din!
:-)

Svar: Och tänk att de bevarat alla dessa historiskt betydelsefulla platser!Ser fram emot Byske by night (and day!), strunta i det där med copycat -
jag lovar att inte säga nåt!

Mamma är fin och mår finfint!
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 15:21:00
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Weehoo - först igen!

Svar: Jag tror du har specialbevakning på min blogg. Kanske dyker det upp "ERROR" på din skärm när jag gör ett inlägg ;)GRATTIS !!!!
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 15:21:14
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Diana

Hahaha! Du har verkligen lyckats att fånga Eslövsandan i ett inlägg! :)
Men jag saknar det där omtalade pingisbordet... ;)
Härligt att mormor mår bra!

Svar: Nästa gång ska du få följa med så att du kan KÄNNA andan också!Pingis bordet är, enligt säker källa, bortplockat.
Finns förmodligen på stadens museum...
Ja, det är skönt med mormor.
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 16:46:15
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Diana

Vilken kyrka var det du döptes i? Eslövskyrkan? Jag har bara sett den på utsidan men den ser väldigt pampig ut (för att ligga i en sån liten stad).
Men visst, Trollenäs är det nåt speceillt med.

Svar: Ja, Eslövs (så klart). Vi får göra ett besök nån gång.Jag har helt andra än kyrkliga minnen av Trollenäs kyrka...
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 16:48:02
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Diana

Hrm, vågar man fråga vad det är för minnen? :)

Svar: Jodå. När jag skulle köra upp, för körkortet, körde vi en sista provrunda. Samma som inspektören sen skulle ta enligt körläraren.Vid kyrkan skulle vi göra förarbyte. Då kommer inspektören i en annan bil med andra körkortsasprianter. Vi blev alltså tagna på bar gärning.
Men jag vet att det inte var därför jag lite senare på dagen blev kuggad :)
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 17:50:36
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Diana

Nja, det var väl snarare den där lilla detaljen med att du körde in i en gatlykta som förstörde dina körkortschanser den gången... ;)

Svar: Nu är du allt för personlig och avslöjande! Men det var en stoooooor lykta!!!
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 18:11:54
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ingrid

Lite av mitt hjärta finns i Skåneland bor ju nästgårds i Smålands djupa skogar, men min mamma var därifrån. Släkt finns kvar så ibland åker vi allt neråt.

Svar: Wow, då har vi kanske stött på varandra där :)
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 18:31:51
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: Ingrid

Nja, vet inte vad du kallar Åhus.. ;) har en moster kvar i livet från Kristianstad och kusiner i Emmaljunga, öllsjö och Markaryd (och ja, jag vet att sistnämnda ligger i smålandsgränsen fniss)

Svar: Åhus är en pärla! Min släkt finns, förutom i Helsingborg, i Eslöv o Landskrona.Men så är det en väldigt liten släkt :)
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 18:56:28
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: Hörni

Vilken härlig nostalgitripp, det får mig att tänka på min egen uppväxt i huset på landet i Hälsingeskogen. :)

Svar: Ja, det var riktigt roligt att både vara där och sen skriva ner det!
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 19:24:49
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Sanne

Du får det att låta så oskyldigt, lugnt och fint i Eslöv!!!
Och visst Eslöv var och är säkert fortfarande helt fantastiskt, kul och underbart........för vem????
Jo för dem som tvingats stanna kvar! Jo jag tror faktiskt att de tvingades bli kvar i Eslöv pga Felix, trempex, Åkermans eller fotboja!?
Tur jag hade dig som flyttade till Helsingborg så jag också kom dit, annars hade jag väl stått på Felix och kollat att det var rätt antal gurkor i burkarna -2013?!
Vad kaxig jag låter!
Jag älskar Eslöv!!
Men kan man erkänna det??
Jo, jag kan!
Igår när vi körde vår nostalgitripp så njöt jag - det gjorde du också - erkänn!!!!
Det roliga är att när vi körde runt och tittade och mindes så kom vi/jag fram till att vi gjort och varit på samma ställen samtidigt trots fem års åkdersskillnad.
Alltså du 15-16 år och jag 10-11 år och umgås och har kul tillsammans????
Va? Är det sant? Olssons töser är för kära- vilken syskon kärlek!!
Jo, det är sant!!!
Jag var med nästan överallt var du än var - ok, ok, ok MOT DIN VILJA!!
Igår reste vi tillbaka i tiden tillsammans och vi var båda med på det och vi hade både kul och trevligt - och detta trots att det fortfarande är fem års åkdersskillnad!!
Tack för en fin dag och vi får göra om det för det finns mycket kvar för mig att berätta - som du kanske glömt ;)
.......15 minuter från Eslöv ......
Fina bilder!!!!!
Lilla syster




Svar: Jag erkänner att vi hade en underbart trevlig dag! Men jag kommer aldrig att erkänna att jag gillar Eslöv, du får gärna göra det.Blev något överrumplad, men inte direkt överraskad, när du berättade att du smög på mig när jag var på disko.
Men jag tog dig på bar gärning vid skolans rökruta.
Ja, trots den enorma ålderskillnaden hade vi en fin dag!
Jag återkommer med mer bilder och ord från vår tripp!
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 19:30:02
Postat av: Miss Juni

Jajaja, Eslöv har man ju varit i 100 000 gånger, men Per Gössel...seriöst? Har han gift sig i Eslöv?? Varför??

Det där discot...ligger det på Norregatan??
Liknar ett hus där en klasskompis till mej bodde, där vi hade partyyy en och annan gång!
(För övrigt de som har Blomsterbergs möbler i samma stad).

Vilken söt mamma du har!

Svar: Visste knappt att Gessle gifte sig där, det var syrrans om upplyste mig, och jag vet inte varför. Nä discot låg rakt bakom Stenberget, om man kommer från Blomsterbergs.hållet.

Skönheten hoppade (tyvärr) över en generation....
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 19:31:40
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni
Postat av: Sanne

Ja, ja rökrutan!!
Nu ska vi inte ta upp gammalt........
Mamma vet inte all - hon kanske läser detta?
Nu måste jag komma med en rättelse!!
Det gör mig mycket ont för jag har med stolthet berättat VARJE gång jag kört förbi Trollenäs kyrka att jag är döpt där - så långt stämmer det men...
....jag googlade var Per Gessle gift sig, och det är inte i "min" kyrka utan Västra Strö kyrka (som ligger inte så långt från min).
FÖRLÅT!!!!!
(Jag kommer fortsätta berätta den osanna berättelsen om Per och mig)!
Jag förstår inte när du skriver att skönheten hoppade över en generation????
Vi räknas väl till samma generation????
Lilla syster

Svar: Jag har läst V:a Strö men hela tiden trott att det var samma som Trollenäs.Man litar ju på expertisen...
Jaså, NU räknas vi till samma generation! Gärna för mig!
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 20:05:51
Postat av: Susanne P

Jag tycker det var ett högst Intressant inlägg. Nu vet jag ju vart Per Gessle gifte sig! ;)
Jo, jo....den där alptoppen var ju inte att leka med. ;)
Kram & sköt om dej.

Svar: Jag förstår att du är imponerad av berget, finns inte så många såna i Sverige.Du får ner och testa den nån gång.
(klarade av texten i Eslövs visan?)

Kram och var rädd om dig!
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 20:06:35
URL: http://Www.susannep.blogspot.se
Postat av: Miss Juni

Sv: Jag har inte druckit mjölk sen jag gick i 9:an.
Inte ens fast min pappa tjatat genom åren…
Men de här tonåringarna! Jisses vad de kan sörpla!!

Svar: Vad är det med tonåringar (karlar) och mjölk?? Det är INTE gott!Jag slutade samma dag som jag flyttade hemifrån.
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 20:16:12
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni
Postat av: Miss Juni

Sv: Ja, varför??
Det snöar fortfarande!
Och jag verkligen AVSKYR att köra bil i vinterväglag!
Dags imorgonbitti…

Svar: Här faller också snön, bävar för morgondagen.Plogbilarna har sällan hunnit ut när jag ger mig iväg.
Jag AVSKYR det också!!!
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 20:18:37
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni
Postat av: Kaffehörnan

Vad trevliga bilder, fina minnen

Svar: Ja, man blir nostalgisk
Gilla Olsson

2013-01-27 @ 23:57:13
URL: http://kaffehornan.se/
Postat av: ThaChef

Ja Eslöv känner man ju till. Har hela familjen där och några stackare i Höör. Är själv från Höör dock men bor i Marieholm när jag är hemma i Svergie nu för tiden :)

Svar: Marieholm är inte helt obekant, halva skolan (nåja) kom därifrån.Och det gör faktiskt Sigge också!!!
Gilla Olsson

2013-01-28 @ 00:57:04
URL: http://thaonlychef.blogg.se/
Postat av: ThaChef

sv: Där ser man! :)

Svar: Yepp
Gilla Olsson

2013-01-28 @ 18:48:01
URL: http://thaonlychef.blogg.se/
Postat av: Tess- en helt (o)vanlig morsa/tjej med väldigt speciella barn

Tyckte det var ett jätteintressant inlägg!! =)

Svar: Tsss, tack!
Gilla Olsson

2013-01-28 @ 19:51:32
URL: http://motherwomanwife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0