Svar på en del av frågorna

Oj, vad ni var påhittiga och nyfikna! Vad har jag gett mig in på?
För att det inte ska bli för enahanda (och för långt) delar jag upp svaren på två inlägg!
 
Jenny undrade:
Vad skulle du helst vilja jobba med (du behöver inte tänka på utbildning och liknande)? 
Författare, journalist eller p-vakt....
 
Hur ser din dröm-dejt ut? (Och inget fusk med att skriva om någon mor-dotter-dag
eller playdate med väninnor)
Hm, på en strand, grilla korv, dricka vin och bara vara.

Vad gör du för pengarna om du vinner en miljon kronor nästa vecka?
Jag betalar mina lån, ger Diana en slant och köper en ny kolonistuga

Är den där Ama precis som hon verkar i bloggen eller blev du överraskad av något (och i så fall vad)? 
Ärligt? Jag vet inte hur du uppfattar henne men hon är så rolig, så snäll, så generös -
. ett toppentjej med andra ord. Och det säger jag inte bara för att vara "snäll"     

Hur ska du hämnas på Ama för att hon kommer med taskiga pikar? :)
Vem vågar hämnas på en ikon, en storbloggare etc?? Jag tiger och lider... ;)

 Vilken/vilka är dina bästa respektive värsta egenskaper?
De värsta är nog att jag inte har något tålamod, kan ha ganska häftigt humör och att jag
inte kan komma på en enda bra...
 
Ama frågade (bl a)
Om du fick jobba med PRECIS vad du ville - vad skulle du vara då?
(Egentligen vet jag - bramd- eller polisman, va?. Med tanke på omgivningen ;-) )
Där sa du nåt, i växeln på en polis- eller brandstation kanske?
Nä, då skulle man kanske bli hemmablind. Se svaret till Jenny ovan
 
 Och "den där Ama", hon överraskade med att vara ÄNNU trevligare än man kunde tro, väl?
Nä, jag visste vad jag trodde redan innan. Så jag blev bara lite, lite överraskad av hur trevlig du är!
 
 Vad skulle du göra om du var osynlig för en dag?
Jag skulle sitta i ett herrarnas omklädningsrum hela dagen

Vad är meningen med livet?
Nog för att jag är en intelligent kvinna men den frågan har jag aldrig lyckats
besvara. Kanske att göra det bästa möjliga av det....

Vad tycker du är bästa gömstället för plånböcker?
Nä men det kan jag ju inte avslöja, då skulle ju vem som helst kunna sno den
 
Nån som heter Diana undrade;
Är det någon plats du inte sett som du skulle vilja åka till? 
Prag och Rom står högt på önskelistan

Om du inte fick bo i Sverige, var hade du då bosatt dig?
En liten lägenhet vid ett litet torg i antingen Spanien el Frankrike (fast jag kan inte franska...) 

Vad kom först hönan eller ägget? (<-- den är min standard frågestundsfråga)
Och mitt standardsvar - vet ej!

Vilken kändis hade fått spela rollen som dig i filmen om ditt liv?
Hitchcook är ju död så det får bli Meryl Streep, hon kan ju förvandlas till vem som helst.

Hur gick nu storyn med pingisbordet i Eslöv? 
Den lämpar sig inte för små barnaöron - speciellt inte DINA!!!

Vilken bok önskar du att du hade skrivit?
Harry Potter, jag har visserligen inte läst dem men hade haft försörjningen säkrad..

Vilken genre hade din egna bok haft?
Roman med levnadsöde (inte hjärta-smärta) sorg och glädje.

Hade jag fått vara med på framsidan och i tacket?
Inte på framsidan men kanske i tacket om du städade min lägenhet under tiden jag skrev

Carina hade många frågor;

Jag börjar att fråga hur gammal är Sigge och hur blev han din?
Han är nästan exakt 5 år. Jag hittade honom i en annons på Blocket.
 
Hur många katter har du haft? Om du inte hade haft Sigge vilket djur skulle du ha haft då?
Om man inte räknar barndomens så har jag totalt haft tre. De två andra blev inte gamla, så sorgligt.
Jag ska ha hund, men jag får nog vänta tills jag blir pensionär. Har haft tre sådana tidigare.

Decdia har jag nu förstått att det är din dotter men heter hon Diana?
Jodå, hon är min dotter och hon heter Diana.
 
Amma har du träffat henne på en bloggträff?
Ja, men det var innan jag själv bloggade. Tror det var två år sedan i Malmö.
 
Om du skulle få vara en annan person för en dag vilken skulle det då vara?
Oj, vad svårt. Skulle nog vilja testa att vara i dina skor så att jag fick lära mig nåt
och vara mer tacksam och mindre gnällig.

Om du fick välja en person som du skulle få träffa vilken skulle det då bli?
Låter kanske som en klyscha men Nelson Mandela, om han orkar.

Frågan om Amma blev kanske lite otydlig jag undrar om du har lärt känna henne genom bloggen eller är ni också släkt ;)
Jag "upptäckte" henne genom dotterns blogg och började kommentera hos henne.
Nej, vad jag vet är vi inte släkt.

Vem om inte "Kocken" undrade:
Favorit maträtt? ;)
Jag gillar pasta och älskar potatis - dock inte tillsammans
 
Mitas fråga:
Hur länge "gästbloggade" du innan du började med egen blogg?
Gästbloggat har jag bara gjort några få gånger, flest hos dottern och en gång hos Ama.
Men jag höll nog på och kommenterade
i 1-2 år innan jag själv "vågade".
 
VAR SÅ GOD DET HÄR VAR AVSNITT ETT - NU SLIPAR JAG PÅ RESTEN AV SVAREN
 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Åh1 Fina Moi! Vilka härliga svar, och jag ÖNSKAR verkligen att vi vore släkt!

Svar: Går det inte att fixa på nåt sätt? Jag kan ju adoptera dig!Då slipper vi det där med testamente och sånt!!!
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 20:52:06
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

(Och eftersom vi inte är det, glöm inte att du måste testamentera kollot till mig... ;-) )

Svar: Se föregående svar ;)
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 20:52:44
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Både du och din dotter är HELT fantastiska människor! Jag är SÅ glad att ni tog er tid och kom ner och hälsade på.
Jag känner mig hedrad!

Svar: VI tog oss tid??? Vi är så tacksamma att ni tog emot oss och tog hand om oss hela veckan. En av de bästa semestrar jag nånsin haft - ärligt!Jag tror att "rätt" människor lockar fram det bästa hos mig - med er var det inte svårt!
Jag är hedrad!!!! Och jag hoppas det blir fler gånger!
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 20:54:04
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Åh! Du kan inte franska - men tydligen spanska. Kom ner och var min lärare :-)

Svar: Ha, där gjorde jag bort mig. Men jag hoppas på att de är bättre på engelska i Spanland än i Frankrike.Men lite kan jag nog lära dig. Handla på marknader och så - där funkar kroppsspråket!
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 20:56:47
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Får man fortfarande ställa frågor?

(Det här är nog en av anledningarna till att jag inte har haft ett frågeinlägg. Men du klarar det SUPERBRA, Moi :-) )

Svar: Nä, nu orkar jag inte med fler....Jag är inte säker på att svaren blev så bra - men ärliga åtminstone.
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 20:59:05
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Är det INGEN annan som besöker den här bloggen? ;-)

Svar: Det brukar vara en till, men hon är väl på jobbet nu...Å andra sidan räcker det att EN person ger mig det antal kommentarer jag normalt brukar få :)
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 21:15:40
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Äsch. Jag vet. Det finns människor som faktiskt har ett riktigt liv...

Svar: Mitt liv idag slutade vid 18. Då orkade jag inte med mer sol, fuskade meden kebabtallrik och sen soffhäng.
Ser fram emot morgondagen för jag var så himla effektiv idag.
Ska in en stund på jobb men det får gå snabbt....
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 21:16:21
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Mallan

Men åh, jag har missat frågestunden :-(

Svar: Det var kanske synd.
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 21:26:37
URL: http://onapinkpalehorse.blogspot.se
Postat av: Mita

Tittut, vad härligt att få läsa frågorna och sen svaren. Du är ju för go och härlig..
Jag ser att du har jobbat på bra idag på kollon,skönt att ta igen sig när kvällen kommer.
Vilken underbar sommarkväll,jag satte mig ute under äppelträdet med ett glas svalt rosévin förut och bara njöt...
Kramen på dig**

Svar: Oj, jag glömde ju vinet..... Äsch det ser ut att bli en bra dag idag också, får ta igen det då.Kram
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 22:53:21
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.com
Postat av: Znogge

Det senaste året har vi besökt såväl Prag som Rom. Två fantastiska städer som du inte blir besvikna på. Mina två favoritresmål så här långt!

I höst tänker jag tillbringa ett par månader på solkusten däremot. Blir nog bra det med!

Kram

Svar: Jag hoppas att jag nån gång tar mig till åtminstone en av städerna.Solkusten låter väl också som en favoritplats!!
Morgonkram från mig!
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 22:53:39
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Diana

Ah, många bra frågor och ännu bättre svar!
Ja förutom två då... Jag vet inte är inget bra svar.
Och varför får jag inte vara på framsidan? En bild räcker liksom...

Svar: "Vet inte" är väl bättre än att lura i dig nån osanning. Den tiden är förbi....Vill du vara på framsidan får du betala bra ;)
Gilla Olsson

2013-06-06 @ 23:43:43
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ruth i Virginia

moi och Ama = Mutual Admiration Society
Härligt när det klickar.

Svar: Det där måste jag googla, min trötta hjärna hänger inte med (är ju ledig idag..)Men jag tror det är nåt bra, för kombinationen Moi och Ama är ganska bra.
Tycker i alla fall jag!
Gilla Olsson

2013-06-07 @ 00:09:02
Postat av: Decdia

Men alltså, nu blir det krångligt... Du ska adoptera Ama och sen tidigare har vi bestämt att Ama ska adoptera mig (så att jag kan våldgästa "mamma" i Spanien).

Svar: Jag vet inget om era planer. Då får väl Ama adoptera mig också!Så kan du fortsätta som planerat.
Gilla Olsson

2013-06-07 @ 07:59:36
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Oj... Det börjar bli lite komplicerade familjeförhållanden här... :-D

Svar: Nä, inte då Diana och jag blir systrar (passar mig perfekt) och ni blir våra föräldrar. Sigge ingår i adoptionen. Skithäftigt ju!!!Tänk att jag går i pension före min "mor" - den du!
Gilla Olsson

2013-06-07 @ 20:22:54
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Decdia

Hrm, krångligt! Gör som ni vill, bara jag får boende i Spanien så... ;)

Svar: Nä, du kan överta min "sommarstuga!" - blir ju inte så långt att åka för dig då!
Gilla Olsson

2013-06-08 @ 10:28:36
URL: http://decdia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0