Vårdagjämning

I morgon är det, den efterlängtade (?),  vårdagjämningen.

När inte vädret ger nån vägledning om vad det kan innebära
kan man ju alltid googla den egentliga innebörden

Det där med längden på dag och natt kände jag förstås redan till.
Men det kanske skulle framkomma nåt lite nytt

Utdrag ur wikipedia:

Vårdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse som
inträffar vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag (i år kl 11:02)

skilda ställen på jorden, beroende på i vilken tidszon man befinner sig.
Dag och natt är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen.

Detta förhållande inträder något dygn tidigare.

 

Nå, framkom nåt nytt?

Jo minsann, det enda jag trodde jag visste var inte sant.
Och att det förmodligen redan har varit "vårdagjämning"

Utan att jag märkte det!!!


Kommentarer
Postat av: Znogge

Med tanke på vinterns grepp så känns ändå allting med våren så avlägset just nu... Men det ska väl ordna till sig.

God morgon!

Svar: Allting ordnar sig till slut - hur det nu ska gå till.God morgon!
Gilla Olsson

2013-03-19 @ 06:31:33
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: ♥ Carina ♥

Hmm... jag visste inte heller då, trots att jag trodde att jag visste. Det där med att dag och natt är lika lång har man ju alltid hört. Ännu ett bevis på att man inte ska tro allt man hör ;)

Hrm... host... jag hoppas inte du anklagar mig för bildstöld idag. Du har ju fått en länk som "tack" :)
Kram och god morgon Moi!

Svar: Man ska inte tro allt man tror att man vet...
Det är helt ok med bildstöld, så länge jag får länk och så länge du inte
driver med vår svåra snö- och vintersituation här nere.
Kram o God morgon! ;)
Gilla Olsson

2013-03-19 @ 07:58:15
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Diana

Hrm, så det blir inte bättre än så här liksom... Men jag har faktiskt märkt att solen går upp runt sex och ner runt sex. Inte illa det va? :)

God morgon!

Svar: Och vi som inte har sex (så ofta)???
God morgon ;)
Gilla Olsson

2013-03-19 @ 08:23:44
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Jag HATAR när min världbild blir rubbad... Vaddå, har den redan VARIT, vårdagjämningen? Bara sådär?

Snart är det väl nån som påstår att jorden är rund också...
:-)

Gomorron!

Svar: Ja, vem hann med där liksom - lix!?!?
Nä, nåt sånt kommer aldrig att ske - pjatt "jorden rund" ha, ha du är för rolig ;)
God morgon!
Gilla Olsson

2013-03-19 @ 09:26:59
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: ThaChef

Vårdagsjämning? Näe....Det blåser för mkt och alldeles för kallt :P Tror dom lurar oss :D

Svar: Nä, dagen borde heta nåt annat - i alla fall i år.
Gilla Olsson

2013-03-19 @ 16:12:25
URL: http://thaonlychef.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0