Faktum är

 
.. att jag inte är speciellt generös vad gäller att
skänka pengar till välgörenhetsorganisationer.
Typ Röda Korset, Unicef etc.
 
Jag anser att alldeles för liten andel av bidraget
går till ändamålet och alldeles för mycket till
administration, fester, bilar, bonusar och höga
löner åt "toppskiktet".
 
Medan "gräsrötterna" ofta jobbar nästintill,
om inte helt, gratis.
 
Inte heller ger jag pengar till tiggare, hur mycket
det än skär i hjärtat när jag ser dem.
 

Jag vill gärna ha en "motprestation" för mina pengar.
 
Frälsningsarméns olika projekt stöder jag, deras 
cd-skivor ingår i min samling tex.
 
Jag gör gärna inköp på Erikshjälpen
Och jag skänker gärna saker som de sen kan sälja.
 
Och jag köper alltid Faktum (fd Aluma)
Jag tror att det är en av de bästa tidningarna
som ges ut idag!
 
Artiklarna är aktuella, intressanta, angelägna och
mycket välskrivna.
Att byta ett ord med försäljaren är ett måste.
Ett samtal som uppskattas av oss båda.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Diana

Jag är urkass på att skänka. Köper rosa bandet varje åt men det är nog det enda...

Svar: Det är verkligen upp till var och en, rosa bandet har jag slutat köpa.Vet inte riktigt varför. Men en och annan rosa sak (som ingår i kampanjen)
har jag allt köpt.
moi

2013-11-22 @ 14:52:11
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Jag är inte heller så bra på det där med att skänka. Svårt att veta vart pengarna egentligen går.

Vi har en favoritsäljare här nere. Honom skulle vi vilja sponsra, men han har verkligen bara skräp att sälja. Men han hejar alltid så glatt när han haltar fram. Vi skulle ju kunna bara ge honom en slant, men det känns ju också fel. Nu har vi bestämt att nästa gång köper vi nåt krafs. Man kan ju alltid ge bort det i julklapp ;-)

Svar: Köp nåt krafs vettja. När ni har köpt tillräckligt mycket kan ni ju självbörja sälja ;)
moi

2013-11-22 @ 16:59:21
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: GeddFish

Ja, välgörenhet kan skötas på olika och många sätt.
Jag har mitt sätt, och det är de här Second Hand (Frälsis och PK) som jag stöder.
Jag vill också se vart saker tar vägen och gärna få ett tack. Sedan kan man bidra till att köpa ekologiska, närodlade och Fairtrade varor.

Svar: Frälsis står ju bakom Erikshjälpen så det känns extra bra för mig.Ja, det kan skötas på många sätt och är verkligen upp till var och
en hur och OM man vill göra nåt.
moi

2013-11-22 @ 17:35:54
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

sv: Oj! Väntar du ända tills kvällen med att rufsa till håret? Nämen, förresten. Det vet jag att du inte gör - jag har sett dig i regnväder :-D

Svar: Tyckte det lät bra...och så blir man avslöjad direkt ;)
Jag hinner inte ens lämna huset förrän håret är rufsigt igen...
moi

2013-11-22 @ 17:49:25
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Decdia

Vi hade en Faktumföräljare utanför systemet, han är inte kvar så affärerna gick nog bra. Det lät som om han sa rektum när han ropade ut sin försäljning. :)

Svar: Det kanske han gjorde... ;)
moi

2013-11-22 @ 18:04:46
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Znogge

En period lämnade vi kläder still stadsmissionen som gav dem till hemlösa. Sedan två år tillbaka har jag och äldsta fröken var sitt fadderbarn genom barnfonden. Rosa bandet köper jag så klart. Det är väl mina bidrag...

Go' kväll!

Svar: Kläder, skor, plädar, sängkläder etc lämnar jag direkt på "Hemlösas hus" som finns här i stan (ett tag till i all fall.. )Det samma!
moi

2013-11-22 @ 18:14:19
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Hörni!

Jag tycker du gör rätt som tänker efter vilka du verkligen vill stödja. Det gör jag också. Blir absolut inget till t.ex Röda korset eller Rosa bandet här. Men den där tidningen skulle jag gärna köpa, och jag skänker ibland till Bristol Academy i Uganda. Där vet jag att varenda krona hamnar rätt.

Svar: Rosa bandet har jag slutat med...Och jag glömde ju Bristol, är kanske inte så generös men då och då gör jag en insats där.
moi

2013-11-23 @ 09:37:01
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0