Utvecklingen går min väg

 
Jag hittade min gamla räknesticka bland gömmorna
Det går en rysning genom kroppen för jag minns att jag
hade väldigt svårt för att lära mig hur den funkade.
 
 
Till slut lyckades jag.
 
 
 
Men idag kan jag inte för mitt liv komma ihåg hur den
ska hanteras!
 
 
 
Tack gode gud för räknemaskinen
 
En sån här hade jag i början av min karriär som ekonom,
 
såna här har jag slitit ut ett par i mina dagar
 
 

Men räknestickan är verkligen inte utsliten
undrar hur tusan den funkar....

Kommentarer
Postat av: Znogge

Men räknestickan var ganska så lätt tyckte jag. Dock fick vi inte behålla den på min tid... Tror det var till höger vid multiplikation och till vänster vid division. Eller tvärtom ;-) Nåja, med den i min hand skulle jag fixa det!

En sådan grön tjockis hade min pappa också :-)

God tisdag!

Svar: Du är ett geni!
Det är alla som kallar räknesticka för lätt!Men å andra sidan verkar du vara kunnig på det mesta såjag är inte jätteförvånad.
Vi fick själv betala våra räknestickor, det var därför jag har min kvar. Tänkte i min enfald att kommande generationer skulle slippa betala för en så dum grej... ;)

Din pappa??? Ok, jag fick bara ha min i ett par månadersen kom chefen på att det fanns modernare apparater...Det samma!
moi

2014-04-08 @ 06:35:25
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Melody

Du påminner mig verkligen om hur gammal jag är...
Herregud det var väl på stenåldern vi satt med sådana där i skolan.
Och tänk vilken katastrof det var om man kom till skolan
och hade glömt den hemma! Men en sak är klar, på den tiden kunde
man räkna.
Kram M.E

Svar: Man förstod åtminstone VAD det var man räknade.Förutom när de kom till bråk. Bråk har jag aldrig varit bra på ;)
Kram
moi

2014-04-08 @ 07:53:29
URL: http://www.melodyshihtzu.blogspot.se/
Postat av: Ama de casa

Åh... Räknestickan. Jag minns när svärfar Lelle rullade in en BAUTASTOR räknesticka i rummet. Ja, i klassrummet alltså, han var ju min mattelärare på mellanstadiet (och inte min svärfar på den tiden). Vilken listig grej! Och ganska obegriplig. Sen var man ju tvungen att fundera ut var decimaltecknet skulle vara på alldeles egen hand - det var nog det svåraste.

Idag skulle jag inte kunna hantera den, men jag tror att Anders kan - du kan ju ta med den till Spanien så kan vi kolla... ;-)

Gomorron!

Svar: Bara inte Anders hittar på nån dum tävling med den....Som man inte ha en chans att vinna....

God morgon!
moi

2014-04-08 @ 09:18:46
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Vi fick våra räknestickor på den tiden. Men den fick inte följa med i flytten - blev ratad redan i flytten från Skellefteå till Sollentuna :-)

Svar: Jag fick betala min, trodde att Diana skulle överta den.(vilket hon i och för sig också kommer att få göra...)
moi

2014-04-08 @ 09:20:10
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Decdia

Vilka moderniteter som ni hade!! Själv fick jag räkna med hjälp av kastanjer...

Svar: Äh, det var nog bara för att din mor inte klarade av alla nymodigheter.....
moi

2014-04-08 @ 09:24:30
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

God morgon!

Svar: God morgon!
moi

2014-04-08 @ 09:24:38
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ami

Jag vet nog inte vad som är upp eller ned på en sån där ;)
Usch! Matte var min största fiende i skolan!
Ha en bra dag och fortfarande grattis!
Kram

Svar: (vill du vet en hemlis?? Matte var mitt sämsta ämne... Men man kan bli ekonom ändå, för det är en helt annan matte! )
Kram
moi

Postat av: Ama de casa

sv: Haha! Ja vad hade jag på huvudet där på campingen? Det är en hårtofs uppsatt med en gummisnodd - det var så väldans varmt att ha håret hängandes. Nu ser jag att den frisyren är ganska "Lilla My"-inspirerad, va?
:-)

Svar: Det såg nästan ut som om det stod ett träd i bakgrunden...Men det var säkert snygg IRL.
Vi får testa!
Kram
moi

2014-04-08 @ 11:39:42
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Nej. Det var inte snygg - men praktisk i värmen. Ångrar inte att jag klippte av mig håret.
:-)

Svar: Jag brukade också ha den frisyren, speciellt i kolonin.Ångrar inte heller att lockarna fick falla. Eller de föll inte, lockarna är
kvar men inte så långa längre....
moi

2014-04-08 @ 19:56:55
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0