Nobelmums

 
Gårdagens mors dag gick i Nobels anda.
 
Eller tja, vi tyckte att den gjorde det
 
Vad är väl en Nobeldag utan mat
här är (går)dagens nobelmat
 
 
Meny:
Förrätt :
En kopp kaffe
Tre pepparkakor
 
Huvudrätt:
Köttfärslimpa
Kokt potatis
Gräddsås
Lingon
Blomkål
Tomater
Gurka
 
Efterrätt:
Budapestbakelse
(som ingen av oss orkade äta
så den sparas till annat tillfälle)
 
Dryck:
Husets Vita
 
 
En måltid som anstår vilken drottning som helst!
 
 
Dagen till ära iklädd himmelsblå överdel och
mörk underdel (heter det så?)
 
 
 
 
Kronjuvelerna lämnades i bankvalvet eftersom
krafterna inte riktigt räcker till att bära upp dem.
 

Kommentarer
Postat av: mallan

Men gud så gott!!

Svar: Vi njöt båda två och lät oss väl smaka!
moi

2014-12-11 @ 15:50:40
URL: http://onapinkpalehorse.blogspot.se
Postat av: Ruth i Virginia

Köttfärslimpa är min absolut favorit.
Och med potatis och nåt grönt. Ama och Anders
fick det hos mej i somras. När gäster kommer,
bjuder jag bara på det allra bästa.

Svar: Precis som alla andra drottningar fick min mormaten serverad!
Jag älskar köttfärslimpa men gör det inte så ofta till mig själv.
moi

2014-12-11 @ 15:58:38
Postat av: Ama de casa

Ja, köttfärslimpa är suveränt gott! Jag kom genast att tänka på den vi fick hos Ruth - redan innan jag hade kommit till kommentarerna :-)

Vi struntade också i kronjuvelerna - det är sällskapet som räknas mest!
:-)

Svar: Då vågar man ju inte bjuda dig på det. Att bli jämförd med Ruths är noginte så bra......
Fast det vet ju inte morsan....
Jag hade, precis som mor min, det bästa sällskap!
moi

2014-12-11 @ 16:37:34
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Decdia

Se där, vilket flådigt firande! Vad tyckte mormor om det hela? Hon är kanske för nobel, men jag vet ju att hon är liiiiiite anti kungligheter. ;)

Svar: Äh, hon bara luras (tror jag). Fast vi berörde inte kungligheterna utan koncentrerade oss på maten.
Och den gillade hon - åt som en "häst"!
moi

2014-12-11 @ 17:19:16
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ami

Åh, köttfärslimpa med gräddsås är ju så gott. Och kokt potatis är jag speciellt förtjust i. Så det hade passat mig utmärkt på Nobeldagen :)
Kram

Svar: Det blev mycket uppskattat och morsan åt nog mer än hon tänkt (och brukar)Själv äter jag alltid mer än tänkt....
Kram
moi

2014-12-11 @ 18:02:10
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Decdia

Haha, det gäller ju att fokusera på det viktiga!

Svar: Och vad är viktigare än mat? :)
moi

2014-12-11 @ 19:22:25
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Susanne P

Jisses Amalia! Vilken festmiddag! Själv fick jag nöja mej med varma mackor....

Kram

Svar: Det är väl inte fy skam. Det var evigheter sen jag åt varma mackor.Mmmm, skinka, banan, kaviar och ost. Yummie!
Kram
moi

2014-12-11 @ 19:29:49
URL: http://www.susannep.blogspot.se
Postat av: Småländskan

Vad är väl en Nobelmiddag jämfört med köttfärslimpa och gräddsås?
Och inte behöver ni plocka fram kronjuvelerna. Ni själva, din mor och du, är ju två av den finaste sorten.
Kommer just hem från Prinsens luciafirande i skolan. Fattar inte alltså, jag blir nästintill gråtmild bara jag ser alla dessa lucior, stjärngossar och pepparkaksgummor/gubbar. Och jag säger bara det - vilken kör alltså! Så otroligt bra att jag och alla andra var hänförda. Sånt ös, såna underbara 3:or! Och en fantastiskt engagerad musiklärare som kämpat många timmar för att få dem att uppträda som riktiga proffs. Och det säger/skriver jag INTE bara för att jag råkar vara farmor till en pepparkaksPrins. Att Prinsen själv inte är riktigt så engagerad och road är en helt annan sak.
Må så gott du fina!


Svar: Oavsett vem som deltar så blir jag alltid tårögd när jag ser dessa små stjärnor.Med stort allvar och för full hals gör de så fina uppträde.
Dottern nästan förbjöd mig att vara med på julavslutningarna i skolan,
för hon visste att mamma skulle börja gråta och "göra bort" henne :)
Eller den gången hon flåsade fram Gubben Noa på tvärflöjten (som inte
var hennes vän... ) - så stolt, rörd och tårögd jag var då!
Kram till dig♥
moi

2014-12-11 @ 20:41:58
Postat av: Småländskan

Och nu, när jag kollat luciabilderna i mobilen, ser jag att jag var riktigt gråtmild. Så skakiga, så oanvändbara bilder. Fick ringa till sonen och be honom skicka några skarpare bilder på Prinsen och hans gäng.
Och bara för att berätta att det inte alltid är när man är gammal, som man är skakis och gråtmild när det gäller barnen. Jag var ganska ung då sonen skulle gå högvakten i Stockholmia. Vi körde dit, så klart. Laddad med Super-8-kameran (ni som är yngre än 50 kan googla) stod jag främst i ledet, filmade för fullt.
Visade sig att jag filmat helt andra än grabben. De var ju flera hundra, de där med uniform och hjälm, såg likadana ut. Tur i alla fall att jag fick några närbilder på sonen, då när den där medaljfyllda militärchefen bjöd in oss på fika. Då kände jag igen sonen, tack och lov!
Jodå, så är det... och värre blir det troligen!
Kram.

Svar: Må tro du var stolt! Och visst blir det där värre med åren....Ibland är det inte mycket man "tål"
Kram
moi

2014-12-11 @ 21:37:28
Postat av: Mita

Jag hade tusen gånger hellre ätit köttfärslimpa än det andra "krafset"...
Och din mamma ser så nöjd och belåten ut,
Kramiz**

Svar: Vi hade så mysigt så! Och än i denna dag vet jag inte var de åt på NobelfestenKram
moi

2014-12-11 @ 23:47:49
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.com
Postat av: Kenneth

gammal hederlig husmanskost är bra o gott

Svar: Och inte äter man (=jag) det så ofta
moi

2014-12-12 @ 07:48:36
URL: http://rothvoss.se/enblogheltenkelt/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0