Matt

När jag blir stor ska jag bli.......
 
Äh, alla yrken har väl sina för- och nackdelar.
 
Efter två dagars möten, praktiska övningar, kontakter
med myndigheter etc osv mm är jag helt slut.
 
Vi bytte ju redovisningssystem första maj och nu ska vi
 utvärdera och i praktiken utnyttja alla fördelar detta nya ska ha.
 
Jag orkar inte gå in på detaljer och vill inte heller plåga er med det.
 
Det nära samarbetet med revisorn gav mig mest huvudvärk
men också ett spartips som jag funderat på i åratal.
10 000 kr (för min del) i sänkt skatt tål att tänkas på.
 
 
Varken konfirmation, vigsel eller kyrklig begravning är aktuellt.
Jag har aldrig röstat i kyrkovalet och tror inte heller att jag nånsin
blir nominerad.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tio tusen?!? Bye bye kyrkan!

Svar: Fast det varierar med lön och kommunalskatt
moi

2015-08-20 @ 07:21:28
Postat av: AloVera

Den där klubben lämnade jag för längesen!

Svar: Du är smart.
moi

2015-08-20 @ 08:01:12
Postat av: Decdia

Jag skrev den där första anonyma kommentaren...

Svar: Aha! Kul att veta!
moi

2015-08-20 @ 08:28:01
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Det spartipset lyssnade jag på för mååånga år sen. Och jag har ännu inte blivit nominerad till kyrkovalet, så det beslutet känns fortfarande rätt.
:-)

Gomorron!

PS: Jag skrev också den där första, anonyma kommentaren... ;-)

Svar: Jag har gett upp hoppet om vigsel i vitt i kyrkan så.......God kväll!

PS: Öööööööööööhhh??
moi

2015-08-20 @ 08:58:50
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Geddfish

Jag har väl varit en riktig velepotta. Jag har varit i och ur, och i igen. Är ju kyrkvärd ;) Men min avgift är låg, är panschis.
God förmiddag, kram!

Svar: Man kan ju gå med igen om man ordnar sig.Fast om man är kyrkvärd är det nog lämpligt att vara med :)
Kram
moi

2015-08-20 @ 10:16:24
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Ami

Vi har också pratat om att gå ur, så nu får vi nog göra slag i saken :)
Kram

Svar: Om ni ska göra det så ska det göras före 1 november för att gälla nästa år!Kram
moi

2015-08-20 @ 10:24:33
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Preciosa

Jag gick ur för massor av år sen. Är ju ateist dessutom. Det var billigt i min nuvarande hemstad men jättedyrt på andra orter jag bott.
Går bara i kyrkan på begravningar som man måste. Däremot är byggnaderna otroligt vackra både in-och utvändigt, särskilt i Spanien.
Kram P ♥

Svar: Eftersom jag också räknar mig till ateistskaran är det bara dumt att vara kvar. Tydligen är det relativt dyrt här i Helsingborg eftersom summan som blir så stor.
Kyrkor får jag fortsätta att besöka och det tänker jag göra!
Kram
moi

2015-08-20 @ 10:53:24
URL: http://www.spanienblogg.se/preciosa
Postat av: Znogge

En nätt liten summa som kan vara onödig om man inte vill utnyttja tjänsterna.

Kram

Svar: Jag tror inte det blir nåt bröllop i vitt och jag avstår helst begravningen i kyrkan.Så valet är lätt.
Kram
moi

2015-08-20 @ 17:08:56
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Melody and M.E

Jag gav min kusin och hans sambo samma spartips i helgen!
Ångrar man sig så är det ju bara att gå med igen! Begravningsavgift räcker för mig!
Kram M.E

Svar: Ja, begravningsavgiften kommer man inte undan. Men det är inte mycket man får för den avgiften.Skulle det bli bröllopsdags här får jag väl gå med igen :)
Kram
moi

2015-08-20 @ 20:26:35
URL: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Postat av: Ruth i Virginia

Hur skall Sverige kunna behålla och underhålla alla
vackra kyrkor, som finns över hela landet, om majoriteten av svenskar inte vill betala medlemsavgiften?
Har läst om kyrkogårdar som förfaller och gravstenar som vandaliserats.
Det är nationella minnesmärken som försvinner.
Tydligen betyder det inte så mycket för de flesta.
Man behöver ju inte vara troende för att vilja
behålla något så rikt i svensk historia.

Jag har betalat en liten årlig avgift för graven, där mina farföräldrar, far och babysyster plus min
mors urna befinner sej. Gravrätten gäller till
2022 så, vem vet, kanske min urna hamnar där.

Betr. att tro eller inte tro. Jag vet inte, men jag säjer alltig "Gudsomhavenbarnenkär.." varje kväll, innan jag somnar, för det gjorde jag och min mor tillsammans. You can never be too sure. :)

Svar: Jag vill inte ge mig in i nån djupare diskussion men inte hjälper kyrkoskatt mot vare sig vandalisering eller förfall. Personligt ansvar vad gäller förfall, själv har jag/vi tagit hand om min fars grav i 35 år. Kyrkan har genom århundrande gjort sig stora förmögen heter på diverse ägor i form av skog och fastigheter. Ingen kan vara säker och det har jag inte sagt att jag är. Men vilken religion är den rätta? Vilken gud är det som gäller?
moi

2015-08-20 @ 21:41:25
Postat av: Ditte

Vi har en ganska liten kyrkoskatt så den påverkar inte min ekonomi i större skala. Men jag har tänkt tanken att gå ur kyrkan. Kan inte påstå att jag är ateist, men jag vet inte vad jag är... Gift är jag och det gjorde jag en gång i tyrkan (inte vitklädd) och andra gången på en strand i solnedgången på Fidji.
Men kyrkan innebär för mig en plats där jag kan få ro och samla tankarna. Många kyrkor tycker jag dessutom är vackra. Och jag är döpt och valde att konfirmera mig och även gifta mig i kyrkan.
Men säker på vad jag tror är jag inte.
Kram!

Svar: Förr fanns inte så många alternativ vid dop och vigslar. Speciellt inte som man nästan föddes in i medlemskapet..Jag tror på nåt men vet inte vad - än
Kram
moi

2015-08-20 @ 23:07:31
URL: http://akker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0