När jag blir stor....

 
När jag var väldigt ung, typ 7 år
 försteklassare och förälskad i "fröken"
 
Ville jag bli skolfröken
 
Denna dröm höll i sig tills jag upptäckte
att mitt tålamod var/är nästan obefintligt!
 
 
På högstadiet uppmuntrade mina lärare mig
att skriva och att utveckla mitt skrivande.
Inte minst mattelärarna uppmuntrade detta ....
 
 
 
Nu ville jag bli författare för min fantasi var
både obegränsad och livlig.
Och lusten att skriva var stor.
 
Författardrömmen höll i sig till det verkligen gick upp
för mig att det inte är många som kan försörja sig på detta.
 
 
Nu hade jag nåt fram till slutet av gymnasiet,
och bestämde mig för att journalist var vad jag skulle bli!
Jag vet inte riktigt vad som hände med den drömmen,
för jag blev inte journalist heller.
 
Jag fick inte mycket användning av bokstäver i mitt yrkesliv.
Det handlar om siffror från morgon till kväll.
 
 
Men just nu vill jag bli revisor
Tänk att få spänna ögonen i "nån" och kräva svar på
frågan "varför gjorde du så här i januari i fjor?"
"Nån" som inte ens minns vad hon åt till frukost på morgonen....
 
 
Jodå, revisionen gick bra och jag fick t om lite beröm!
 
MEN
 
Den stora frågan kvarstår;
Vad ska jag egentligen bli när jag blir stor?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Läraryrket i all ära, men det är i stark förändring! Numera konterar och attesterar jag fakturor, fungerar som psykolog och bär flyttkartonger. Så förhasta dig inte är mitt råd ;-)

Kram

Svar: Tro mig, även kamrers yrket har förändrats. Psykolog, kylskåpsrengörare, postbud, flyttkarl, snöskottare, sjuktransport, etc osv.Men jag gillar när det är lite olika uppgifter!
Kram
moi

2015-02-27 @ 06:45:23
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Geddfish

Ja, det är svårt att veta. Jag testade på hur det skulle vara att jobba i Veteranpoolen, men näe, det var bara gamlingar där ;) och igår, näe där ville jag inte starta upp igen, för många ynglingar ;)
Så, du ser. Tänk noga igenom.
Kram och ha en fin fredag!

Svar: Jag lär fundera till det är dags för pension, då kommer jag nog på vad jag velat göra ;)Kram tillbaka
moi

2015-02-27 @ 07:41:11
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: camilla

Ja, vad ska man bli när man blir stor?
Jag har ju inte jobbat med nåt annat än gamlingar. Och egentligen valde jag inte det. Jag valde gymnasielinjen pga den inte hade nån matte. Jag hatar att räkna...
Men vet du...jag ångrar ingenting!
Kram!

Svar: Jag valde verkligen inte det här heller, hatade också matte.Så hur detta gick till har jag svårt att förklara/förstå!
Kram
moi

2015-02-27 @ 07:53:52
URL: http://cammo69.blogspot.se
Postat av: Melody and M.E

Jag fick den frågan av mina barnbarn förra året! Jag frågade om de hade något förslag. Jo, då både hästmassör och en sådan som tvättar bussar, kom det ur deras små söta munnar!
Inte blev jag det jag drömde om, men än har jag några år på mig att
fortsätta att drömma!
En fin fredag till dig!
Kram M.E

Svar: Vilka himla bra jobb dina barnbarn har kommit på!De alternativen fanns nog inte när jag var i deras ålder :)
Än finns det lite tid att fundera.
Kram och tack detsamma!
moi

2015-02-27 @ 08:11:50
URL: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Postat av: Ama de casa

Grattis till den lyckade revisionen!

Jag har också drömt om att bli lärare, journalist och författare men hamnade i sifferträsket jag med. Nu när jag har blivit stor har jag äntligen hittat mitt riktiga drömyrke - Ama de casa! :-)

Kram och gomorron!
PS: Ytterligare ett drömyrke kvarstår dock som skulle kunna bräcka mitt nuvarande: Medlem i den internationella olympiska kommittén. Tänk att få åka världen runt och bli mutad överallt... ;-)

Svar: Ja, Ama de casa låter inte alls dumt!!Det är ett hemligt drömyrke, det och måla lyktstolpar i Torre.
Hade jag orkat resa runt hade jag konkurrerat om kommitté jobbet, men det få
du ha för dig själv :)
moi

2015-02-27 @ 08:20:52
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Kraka

Det är en bra fråga. Jag funderar också på vad jag ska bli när jag blir stor för jag kan ju inte jobba som sjuksköterska hur länge som helt och pensionen räcker inte till både tak över huvudet och mat.
Men det är kansek då man ska ta tag i de där oskrivna böckerna...

Svar: Kanske man kan bli författare när inkomsten är "tryggad" - om några år.Kram!
moi

2015-02-27 @ 08:59:08
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: Decdia

Att ha mål är ju inte helt fel. Själv satsar jag på att bli miljonär. ;)

Svar: DET är ett himla bra jobb!Men varför inte satsa lite högre och bli biljardär?!?!?
moi

2015-02-27 @ 11:07:19
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ami

Grattis till revisionen!
Men det är verkligen inte lätt att veta vad man vill bli som stor :( Vi får grunna lite till på det :)
Kram och trevlig fredag!

Svar: Visserligen var en önskan "att bli större" och DET blev jag (med måtta)!Kram och detsamma!
moi

2015-02-27 @ 12:23:53
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Grunny

Tänk - jag skulle också bli lärare. Tills jag hade prao i en specialtvåa. Insåg slm du att jag har noll tålamod. I 9:an ville jag bli forskare. Och det blev jag vid 28 års ålder. Fy fan vad tradigt när man är den som ska utföra testerna. Upprepa, variera en parameter, upprepa osv osv osv. Drömt om att ha B&B i England. Men hur kul är städning? Inte alls! Och gnälliga gäster kräver tålamod. Som jag ju inte har. Finns väl en anledning till att ens närmaste arbetskompis är en dator .... Tänk om man visste vad man ville bli nör man blir stor - och dessutom hade talang för det. men skriva deckare på Old Cararact hotell i Assuan som Agatha Cristie - det skulle jag vilja göra! Eller i en stuga vid havet i Sverige. Eller i Cornwall. ......

Svar: Eller i Spanien. Jag pryade, eller var det prao), i en fjärde klass och fick tre unga beundrare som alla ville bjuda mig på klassfesten. Och som sedan blev sura på varandra.
Oj, på den tiden kunde man sätta hjärtan i brand :)
Kanske man skulle bli lär..... nej, jag hade inte stått ut..
Jag får nöja mig med gubbarna på jobbet :)
Kram
moi

2015-02-27 @ 13:44:10
Postat av: Znogge

Jag är beredd att hålla med dig! Det är inget fel på ett omväxlande arbete :-)

Kram och god kväll!

Svar: Ombyte förnöjer!Kram och detsamma!
moi

2015-02-27 @ 17:37:58
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ruth i Virginia

Jag trodde alltid, att jag skulle bli sjuksköterska, så sommaren före sista året i realskolan, sa Mor åt mej att gå till lasarettet och se, om jag kunde få jobba där under sommarlovet, för att få en försmak av jobbet.

Jag fick en blå klänning och vitt förkläde. Man fick lov att ha strumpor på sej. Började kl 7 f.m., jobbade till 1 e.m. Ledig till 5 och slutade 8 på kvällen. Fint schema för en 16-åring. NOT. Men jag höll ut hela sommaren, första ggn jag tjänt pengar.
Att bli sjuksköterska var inte längre min önskan.

"På min tid" fanns det egentligen bara tre yrken för flickor, dvs lärarinna, sköterska el. sekreterare.
Det blev Handelsgymnasiet för mej.

Svar: Det var absolut inte alltid "bättre förr" men drömmar kunde man ju få ha!Och så fanns det ju dessa tuffa, modiga (och förmodligen förmögna) pionjärer.
Sjuksköterska hade jag aldrig klarat av att vara, jag är alldeles för nervös inför
blod och skulle ta alla livsöden med mig hem och in i sömnen.
moi

2015-02-28 @ 15:11:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0