Greklandsresan

Gårdagen spenderades mestadels i kolonin.
 
Det som nu finns i stugan kommer att försvinna
vid rivningen och saneringen.
Massor av kronor och massor av minnen.
 
Kom hem trött, smutsig och lite ledsen.
Duschade, åt och landade i soffan framför tv:n.
 
Jag fastnade i ett program på tv2:
"Greklandsresan"
 
18 pensionärer på ett äldreboende får chansen att åka till Grekland.
Förutom hög ålder lider många av sjukdomar som demens,
cancer och kol.
Flera lider av inkontinens, några är amputerade och
ett par rullstolsbundna.
 
Med hjälp av eldsjälen "Tackis", själv grek, och en
entusiastisk personal kan de förverkliga sina drömmar.
Mottot är att det finns inga hinder, livet ska levas, livet ut!
 
 
Det är så underbart att se hur personalen gör allt,
med skratt och leende, för att göra resan minnesvärd.
 
Lika härligt är det att se hur de äldre lever upp.
Hur de skrattar, dansar, skålar och njuter!
 
Trötta men belåtna och glada att de vågade
ge sig iväg kommer alla helskinnade hem.
 
Detta är ett program jag rekommenderar om
du behöver hjälp med humöret eller orken!
 
Kom ihåg mottot:
livet ska levas, livet ut!
 


 
Bilden kommer från svt.se

Kommentarer
Postat av: camilla

Jag råkade också hamna på detta program och ångrade mig inte ett ögonblick att jag såg det. Wow, säger jag bara!
Vad dom njöt. Och vad dom hade roligt!
Jag säger som Gunde...Ingenting är omöjligt... ;)
Kram!

Svar: Man fick sig absolut en tankeställare!Kram
moi

2015-03-22 @ 08:24:46
URL: http://cammo69.blogspot.se
Postat av: Decdia

Jag la ut det på fb i förrgår men här kommer en länk för dem som missat det http://www.svtplay.se/video/2759771/greklandsresan/greklandsresan-avsnitt-1

Svar: Tur/synd att jag inte har fb. Tur för att jag då inte kan kallas copycat och syndför din del som får gamla nyheter :)
moi

2015-03-22 @ 08:51:04
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

Den var sååå bra, jag log mig igenom hela programmet!

Men där var tre saker som jag som usk reagerade på. 1. Deras vt verkar vara så friska 2. Varför åkte de inte till ett handikappanpassat ställe, det finns ju? 3. Att personalen var tvingade att sova i samma rum förstår jag, men samma säng?!?!

Svar: 1. De var inte så jättefriska egentligen 2. Finns såna annat än i Sverige? De klarade det ju galant ändå. 3. Jag tror inte personalen tvingades till nånting!Så se till att skaffa en superbred säng!!!!
moi

2015-03-22 @ 08:52:49
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Geddfish

Jag har sett filmen, obetalbar!!!
Sicken glädje, alla seniorer borde få resa till Grekland ♥ jag blev alldeles varm i hjärtat.
Min yngsta dotter har tidigare år varit ute och åkt med brukare, och det har fallerat med handikappvänligt ibland. På tal om kommentar från Decdia. Borde vara självklart med handikappanpassat trots allt!
Kram!

Svar: Jag misstänker att det bara är Sverige som har regler om total tillgänglighet.I vilket fall blev seniorerna som unga på nytt och så himmelens glada.
Vilket jag också blev!
moi

2015-03-22 @ 09:01:27
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Znogge

Husse såg också den filmen och tyckte att den var otroligt bra. Så det är kanske läge för mig att se den också. Uppmuntran kan behövas i dagar som dessa...

Kram och go' söndag!

Svar: Du måste se den!!! Förutom en massa glädje får man sig en och annan tankeställare.Kram och hoppas du är kryare!
moi

2015-03-22 @ 10:10:25
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Veiken

Min gubbe såg den på svt-play igår. Jag bör nog också titta på den!
Självklart ska livet levas livet ut - man ska dessutom försöka ha roligt under tiden! Kram

Svar: Det är ju roligare om det är roligt! Ser man programmet får man tips på hur!Kram
moi

2015-03-22 @ 11:00:44
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Ami

Vi såg också det programmet igår. Visst var det härligt att se hur pigga och glada pensionärerna blev :)
Kram

Svar: Programmet spred hopp, glädje och beundran - tycker jag!Kram
moi

2015-03-22 @ 11:33:59
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Mita

Man blir varm om hjärtat av sånt där, jag måste försöka komma ihåg att titta på Svt play, det är såna där program som verkligen ger nånting.Att livet ska levas livet ut är lätt att glömma, man får skärpa till sig om det nu går...
Jag försöker muntra upp dig med en stor varm kram♥

Svar: 1:an och 2:an har faktiskt många guldkorn vad gäller program. Om man vill ha annat än matlagning och husrenoveringar alltså :)Kram
moi

2015-03-22 @ 12:44:59
URL: http://mitasliv.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Fy vad trist med alla minnen som försvinner... :-(

Det programmet har jag fått rekommenderat i andra bloggar också, ska absolut se det. Men nu går det inte med mitt nuvarande, obefintliga internet...
(För att du ska slippa fundera - just nu sitter jag på McDonalds med gratis wiffi... ;-) )

Svar: Du måste se det!!!Sen alltså, när ni slipper McDonalds :)
Kram till dig!
moi

2015-03-22 @ 18:50:58
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Decdia

Jamen, så friska är få på mitt jobb som dessa var.
De hade ju kunnat ha två enkelsängar i rummet, det är ett vanligt tillval på ett hotell.
I Torre har de ju en handikappramp!

Svar: De gamla kanske uppskattade sällskap i dubbelsängen. :)EN handikappramp, eller!?!?
moi

2015-03-22 @ 19:24:54
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men mamma... de gamla kanske uppskattar att sova i samma dubbelsäng med någon, men hade du velat ligga i samma säng som någon som är inkontinent? Jag är på tok för jobbskadad för att kunna göra det. ;)

Svar: Alla gamla är inte inkontinenta - inte jag i alla fall!
moi

2015-03-25 @ 23:22:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0