En konstig helg

Idag är det Alla helgons dag och imorgon Allhelgondagen.
Förmodligen finns det fler skillnader än två mellanslag och ett "a".
 
Inte i nån av mina kalendrar står det nåt om Halloween
och det är jag evigt tacksam för.
 
Jag har aldrig, och kommer nog aldrig, att förstå vitsen
med detta "firande".
 
Jag tror varken på helgon eller spöken men tycker att
att "fira" dem samtidigt är olyckligt.
 
Jag hatar (ett starkt ord) skräckfilmer odyl
och jag ogillar starkt helgens monster som av nån
anledning ska hoppa upp ur mörka buskage.
 
 
Har du riktig otur knackar de på dörren och om du inte
öppnar, kanske din dörr blir nersmetad med ägg.
 
Idag ska jag hålla mig hemifrån och hoppas på sällskap
under såväl dag som när mörkret fallit.
 
Först ska vi träffa lägenhetsköparen som verkligen
är angelägen om att få överta men hon får ge sig till tåls.
 
Dock ska hon få möjlighet att ta lite mått så
 
att planeringen av renovering kan ta fart.
 
Därefter beger vi oss till kyrkan dit vi fått en inbjudan.
 
När vi kommer hem är det mörkt så då låser jag in mig,
kryper ner under filten och mumsar i mig allt godis jag inte gav bort....
 
 

Kommentarer
Postat av: Grunny

Jag har samma tankar om Halloween. För mig är denna helgen då vi på ett vackert sätt minns de dom inte längre finns hos oss. Inte här på jorden i alls fall. Att möta monster eller ha ungar som ringer på dörren då stör mig väldigt.
I pr åkte jag till Eslöv då båda mina föräldrar ligger i minneslunden där. Det ör sällan jag åker dit jag tänder ljus för dem här hemma. De ser nig ändå. Men Eslövs minneslund är så fin så i år tog jag mig dit. Så vacket med alla ljusen. Jag gick också till farmor o farfars grav som min bror nu sagt upp. Så jag väntade mig stt graven skulle vara borta men stenen var kvar och någon hade tänt ett ljus där. Jag blev så paff och rörd att tårarna bara kom. Man är lite konstig.
Jag är alltid väldigt dämpad efter dessa besök men efter skulle jag hälsa på brorsonen. Försökte gaska upp sig. Men då möter jag hans mor som precis förlorat sin mor och var jätteledsen. Så jag var inte i högform när jag kom till brorsonen. Men han är ju lugn och gullig så vi hade trevligt ändå.

Svar: Morsan ville vara helt anonym, "jag finns hos er överallt ändå". Men vi har ju en grav att besöka också. Så när vi råkar vara i stan går vi både till graven och minneslunden.Fast i framtiden "råkar" vi nog inte åka till Eslöv så ofta.
Jag tror att även yngre barn behöver se och känna att allt inte är roligt, utan att vara skrämmande.
Kram
moi

2015-10-31 @ 08:34:03
URL: http://upptacksfarder.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Jag har anammat (anAMAt?) ett annat sätt att fira den här helgen som passar mig bättre.

Hoppas det blir en vacker minnesstund.
Kram

Svar: Ditt sätt att fira gillar jag! Kan t om tänka mig att snappa upp det sättet :)
Kram
moi

2015-10-31 @ 09:11:04
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Jag förstår inte heller varför vi ska fira halloween :(
Galet, men allt ska man tydligen hänga med på....
Hoppas det blir den fin minnesstund och att det går bra med den nya köparen till lägenheten.
Kram

Svar: Pumpor och ljus har jag inget emot. Men när det eskalerar och ska bli så hemskt, obehagligt och dyrt som möjligt tycker jag det är dumt!Kram
moi

2015-10-31 @ 09:58:11
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com/
Postat av: Decdia

Jag ogillar halloween med... Trams är vad det är.
Haha, vad gammal man är va? Det är nytt och tramsigt. :)

Vi ses sen!

Svar: Du börjar bli en gammal, gnällig, bitter tant! Det sitter i generna!
Ses snart!
moi

2015-10-31 @ 10:32:29
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Preciosa

Hej Moi!
Nej halloween är väl mest för att barnen tycker det är roligt och det får dom göra. Här nere behöver dom lite kul då många har det fattigt och eländigt.
Billigt nöje med lite målade ansikten osv...
Kommunen är inblandad och vill glädja lite.
Kram P ♥

Svar: Visst behövs det glädjeämnen i vardagen men de som är gladast är nog butiksägarna....Hade det räckt med lite färg i ansiktet hade jag inte sagt nåt men här har jag mött ganska många sk "zombier". De har vita linser så ögonen är helt döda, realistiska sår i ansikten och blod rinnande både här och där.
Tacka vet jag de små söta påskgummorna!
Kram
moi

2015-10-31 @ 13:32:09
URL: http://www.spanienblogg.se/preciosa
Postat av: Veiken

Jag håller med dig till 100% om Halloween. Jag sökte på nätet igår om vett och etikett på Halloween och fick fram följande:
Vett och etikett vid Halloween!!
Du som inte vill ha besök av barn:
Då ställer du ut en pumpa som saknar ljus eller ingen pumpa alls.
Detta tillsammans med släckt utebelysning visar att du inte vill ha besök.
Barnen ska lära sig att låta bli det huset.
Tack för det! Inget ljus ska tändas på utsidan här! Kramar

Svar: Lite svårare när man bor i lägenhet. Men jag har faktiskt inte haft ett enda besök.Kanske mitt budskap gick fram redan i fjor...
Ljusen tände jag dock på andra platser
Kram
moi

2015-10-31 @ 16:28:39
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Mita

I år är det väl olyckligt när det sammanfaller med firandet. Var sak ska ha sin tid och plats. Barnen har ju roligt och ser fram emot Halloween och det kan dom få ha. Det är väl dom större "barnen" som stökar till det och det blir för mycket av allt....
Vi har varit till kyrkogården nu när skymningen föll, och det är så vackert med alla ljusen.
Kram vännen♥

Svar: Den här krocken har hänt förr... Jag missunnar inte någon att ha skoj men varför men varför gå runt i affärer, parker, gatuvimlet och överallt enbart för att skrämmas?Fast där har du rätt, det är de stora som är värst!
Kram tillbaka♥
moi

2015-10-31 @ 16:37:24
URL: http://baraettliv.se
Postat av: Erica

Jag är inte heller något stort fan av halloween. Kommer att jag kunde tycka att det var lite kul när jag var liten, men är ingenting som jag firar numera.

Svar: Jag har ingen tradition av det här firandet. Det fanns inte när jag var barn, inte heller när min dotter var liten.
moi

2015-10-31 @ 17:22:38
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Znogge

Halloween är inget för mig heller utan jag fokuserar på annat denna helg...

Kram

Svar: Samma här!Kram
moi

2015-10-31 @ 22:15:39
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ditte

Alla helgons helg har en betydelse för mig då jag extra minns mina nära och kära som inte längre är med mig. Men jag har minnena kvar.
Vad gäller "Halloween" är jag helt motståndare till denna amerikanska tradition. Har varit i USA några gånger den 31 oktober och då varit på fest, men det var där det...
I Sverige har vi påsk med påskkärringar....Det räcker.
Här i Torrre har det varit två grupper av barn som passerat när vi satt ute men inte brydde vi oss...Och de gick vidare.
Kram och tankar till dig.


Svar: Om det bara handlar om lite färg på kinderna och att man inte springer runt och tigger/äggar dörrar får alla göra som de vill. Men jag vill helst bli lämnad i fred.Påskkäringar räcker för min del!
Kram
moi

2015-10-31 @ 23:22:17
URL: http://akker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0