Förtydligande

Gårdagens inlägg var inte menat som nån pekpinne
eller nåt moralinlägg.
Inte meningen att ge någon dåligt samvete eller så.
 
 
Jag skrev det lite för mig själv för att inte glömma
och för att jag just nu är inne i en tuff period.
Och påminnas om att "det finns alltid de som har det värre"
 
 
På grund av min mors handikapp och hur hon hanterade
det lärde vi oss att inte gnälla för "minsta lilla".
Det var ändå ingen som lyssnade .
 
Det tar jag igen med råge nu.
Jag har ganska hög smärttröskel men naturligtvis
gnäller jag numera.
Allra, allra helst om nån lyssnar och "tycker synd om".
 
När vi syskon var unga fick min mor tips om att
det fanns specialskor och hon besökte en ortoped.
 
Tyvärr var dessa "hjälpmedel" inte subventionerade på stenåldern
och hon hade inte råd att lägga så mycket pengar på sig själv.
 
Hon förlikade sig med "slöfsorna" men allt eftersom åren
har gått blev de allt svårare att få tag på.
(en "slöfsa")
 
Det var nämligen bara ett enda fabrikat som fungerade
"Gunilla" heter modellen.
 
De sista åren kunde vi bara hitta dem på Domus i
Kristianstad som faktiskt tog hem två par varje år
bara för hennes skull.
 
 
Summa summarium:
Ni kommer att höra mig gnälla över ömma tår, spik i foten etc.
Man måste ju lätta på trycket lite, lite ibland.
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Alla har vi rätt att lätta på trycket men jag tror den äldre generationen var lite tåligare...

Kram

Svar: Mycket, mycket tåligare!Kram
moi

2015-09-02 @ 06:48:08
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Jag är fortfarande impad över att din mor klarade detta utan att gnälla. Nu blev jag dessutom ganska impad av Domus i Kristianstad också :-)

Kram och gomorron!

PS: Ontet i foten var så gott som borta, men kom tillbaka inatt. Om det nu är tillåtet att gnälla trots allt, så gör jag det lite nu. Den återkomsten kändes synnerligen onödig!

Svar: Men vilket envist tåont du har! Klart det är tillåtet att "gnälla"! Jag är ganska bra på det!
God kväll!
moi

2015-09-02 @ 08:35:32
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Geddfish

Jag tycker ditt inlägg igår var ett bra inlägg, som visar dina tankar.
Vi har alla rätt att gnälla, vi är oss själva närmast, det hjälper ju inte om någon annan har det värre.
Kram ♥

Svar: Men man sänker sig själv om man tänker för negativt för mycket och för länge...Kram
moi

2015-09-02 @ 09:21:55
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Preciosa

Hej Moi!
Jo gnälla måste man vad annars. Det går upp och ner...Och man skriver vad man vill i sin blogg :-)
Den som vill får läsa och tugga i sig :-)
Och du skriver bra och som du känner det.¡Muy bien!
Kram P ♥

Svar: Jag har bloggen lite grann som dagbok eftersom minnet blir allt sämre...Men jag försöker också hitta det positiva och roliga som faktiskt finns i livet.
Stanna upp lite och vara tacksam för det jag har och för det jag slipper ha.
Kram!
moi

2015-09-02 @ 10:01:53
URL: http://www.spanienblogg.se/preciosa
Postat av: Ami

Det är klart man måste få gnälla....Du får gnälla hur mycket du vill och jag lovar att tycka synd om dig :)
Kram

Svar: Så bra att veta!
Kram!
moi

2015-09-02 @ 11:50:05
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Mita

Dom "tofflorna" som din mamma använde kallar vi för "slippers" min mamma hade jämt såna på sig inne. Ganska bekväma egentligen, men jag tyckte alltid att dom var så fula.
Beundransvärt av din mamma att aldrig beklaga sig även om hon gått och väl kunde ha gjort det. För vi är ju rätt "duktiga" på att klaga. Man brukar ju säga att det finns alltid dom som har det värre, men det finns även dom som har det bättre. Så klaga på tycker jag, lätta på trycket och få lite medömkan känns rätt bra..**..
Kramar♥

Svar: Snygga är de inte de där skorna, men "man tager vad man haver"...En gång när vi hade lönesamtal sa chefen nåt i stil med "du tjänar bättre än xx"
mitt svar: "visserligen, men mycket mindre än yy". Varför bara jämföra neråt??
Kram♥
moi

2015-09-02 @ 14:11:03
URL: http://baraettliv.se
Postat av: Ingamay

Jag har slippers varje dag inomhus. Skoindustrimuseet i Kumla tillverkar dom i massor av olika färger.

Svar: Så roligt med en ny bekantskap här! Välkommen!Nu behöver hon inte dem längre, men då var det problem att hitta just Gunilla modellen för det var bara den som funkade.
moi

2015-09-02 @ 15:56:00
Postat av: Ditte

Visst måste en få gnälla då och då...Och jag tycker det känns så bra att du skriver hur du länner, minns och upplever saker. Jag läser så gärna...
Kram!

Svar: På ett sätt är det bättre att gnälla över vädret än över nåt som ändå inte gåratt göra nåt åt :)
Kram
moi

2015-09-02 @ 16:00:11
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Grunny

du är välkommen med gnäll❤️. Spik i foten löser vi också. Kramar

Svar: Du är van vid mitt gnäll så jag vet att du lyssnar. Men visst vore det skönt att slippa ibland? :)Kram
moi

2015-09-02 @ 16:27:13
Postat av: Grunny

du är välkommen med gnäll❤️. Spik i foten löser vi också. Kramar

2015-09-02 @ 16:27:14
Postat av: Anonym

Klart att man måste få gnälla! Det är ju alltid någon som har det värre och då är det ju aldrig synd om en själv... /Dotera

Svar: Och ändå slipper du det allra, allra värsta gnället :)Trodde inte du skulle läsa det här :)
Kram dottern min!
moi

2015-09-02 @ 17:58:34
Postat av: Melody and M.E

Inte tog jag ditt inlägg som någon pekpinne eller moralinlägg, men man får ju sig en tankeställare när man inser hur tåliga kvinnor det finns och funnits! Det var ett mycket bra inlägg som väckte både sympati och empati och en önskan om att din mor hade fått ett par anpassade skor i sin ungdom! Vi som inte är lika tåliga gnäller vidare och hoppas på att någon hör oss…
Stor kram till dig!
M.E

Svar: Jag vill så gärna minnas hennes tåga och försöka frambringa lite mer sådan hos mig själv. Hon hade det tufft men också bra. Mycket tack vare hennes personlighet och att hon byggt upp en härlig familj!Kram
moi

2015-09-02 @ 19:59:42
URL: http://melodyshihtzu.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0