Man ska inte ropa hej.....

Jag vill inte vara pessimist utan glädjas åt det som går att vara glad för.
(vilket jag lovat min "lyssnare" att jobba på)
Men ibland är det lite, lite svårt att ropa hej!
 
 
Bygglovet till min nya stuga är beviljat!!!
 
Men detta innebär inte att det är tillåtet att börja bygga...
 
 
Till det behövs ett startbesked.
Detta kan jag få efter att ha kompletterat med kontrollplan
och konstruktionsritningar.
 
Av nån anledning kommer inte tekniskt samråd att behövas.
 
Det räcker så bra med kostnaderna för startbesked och
mätningsteknisk granskning....
 
 
När/om stugan är färdig får den inte användas förrän den mätnings-
tekniska granskningen är gjord och slutbesked utfärdat.
 
 
Som sagt:
Jag jobbar verkligen på det där att glädjas åt det som är
avklarat och sen ta mig an nästa uppgift.....

Kommentarer
Postat av: Znogge

Den svenska byråkratin kan verkligen bli för mycket men som du säger, man får glädjas åt det lilla...

Här pustar jag ut över att bouppteckningen är registrerad så nu återstår "bara" ett arvskifte...

Kram och god morgon!

Svar: Vi har fortfarande arvskiftet kvar men där har man lite mer tid på sig och vårt är inte så komplicerat...Om du vill ha lite, lite plåster på såren idag förslår jag att du kikar på mitt andra inlägg på namnsdags dagen :D
moi

2016-02-02 @ 06:47:33
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Yvonne

God morgon, käre tid vilken byråkrati, den är ju i klass med den spanska verkar det som. Hoppas allt fixar sig snabbt så du får upp huset snart för i Skåne har ni ju vår snart, eller hur?

Ha en fortsatt fin tisdag

Svar: Jag kan räkna med c:a 3-4 veckors behandling efter det att jag kompletterat. Inte förrän jag har ett startbesked vågar jag beställa materialet till stugan och det är 2-3 veckors leveranstid....
Kram
moi

2016-02-02 @ 07:57:21
Postat av: Ama de casa

Jösses... Jag får nästan huvudvärk av att läsa det där. Vad menar dom?

Men att bygglovet är beviljat låter ju jättebra!
:-)

Gomorron!

Svar: Jag tror de menar att det mest är ok men......Steg 1 av fyra är härmed avklarat :D

God kväll!
moi

2016-02-02 @ 08:55:31
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Tredje året i Hjo

Det var värst. Tur att vi har både hus och friggebod. Och gammalt garage och gäststuga - men de två måste det förr eller senare göras något åt. Utan byggnadslov hoppas jag.

Svar: Det handlar om ett sk Attefallshus och hade jag satt det i trädgården på min egen tomt hade det inte varit så komplicerat. Gud nåde den som försöker smita undan alla lov och all byråkrati. Det görs regelbundna kontroller och avgifterna (böterna) är dryga...
moi

2016-02-02 @ 17:15:25
URL: http://hanskhjo.blogspot.se/
Postat av: Decdia

Det är helt galet vilka lagar och regler som krävs. Det är en kolonistuga!!

Svar: Men, oj, vilken stuga !!!!
moi

2016-02-02 @ 17:48:38
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ditte

Jag förstår dig! Puh! Håller helt med Decdia, det är inte ett stort hyreshus du ska bygga.
Men den här mannen i regeringen som skulle göra det lättare att få bygga, har han kanske avgått och ersatts av en annan. För lätt är ju inte detta. Och sen ska man dessutom förstå texten. Kanske borde översättning ha medföljt.
Stor kram och uppmuntrande tankar...

Svar: Hade jag satt samma stuga i min egen trädgård hade det varit betydligt enklare, där lyckades Attefall.... Min stuga kommer att känns som ett slott!Kram
moi

2016-02-02 @ 18:15:04
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Ami

Jag försökte kommentera i morse, men det gick inte ens att komma in här på kommentarsfältet :(
Men jag hoppas verkligen att du får bygga din stuga....Hur svårt kan det vara?
Kram

Svar: Mysko med besväret. Men nu har du lyckats ju!Jag hoppas det inte är mycket svårare att bygga än att FÅ bygga!
Kram
moi

2016-02-02 @ 19:51:11
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Veiken

Krångelsverige! Dom måste gilla att sätta krokben för folk! Fast du har kommit en lång bit på den snåriga stig du går på. Se dig inte tillbaka utan blicka framåt! Stor kram!

Svar: Jag gläder mig åt att ha ordnat sysselsättning åt minst en person!!Försöker peppa mig själv varenda dag i denna process!
Kram och tack!
moi

2016-02-03 @ 02:01:13
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Ama de casa

Jag förstår inte så mycket mer idag, faktiskt... :-)

Gomorron!

Svar: Knappt jag heller!
God kväll!
moi

2016-02-03 @ 08:49:15
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0