Drönare

                            Idag lärde jag mig några nya ord som språkrådet anser numera
                                                   vara etablerade i svenska språket.
                                  Alltid kul att lära sig nåt nytt, men var vad jag när de etablerades?
 
                                             Vad sägs om t ex; köttrymd, nomofobi och brony?
                                               Ord jag förmodligen aldrig kommer att använda.
 
                                              "Memil" däremot hoppas jag få stor användning för.
                                          Och som jag har saknat ett speciellt ord för detta fenomen
                                         (cyklande, medelålders män klädda i lycra - ifall ni inte visste).
 
                                          Ordet "drönare" har tidigare haft två betydelser för mig
                                        Idag blev jag påmind om en tredje och fick se en "in action".
                                          En slags radiostyrd, kameraförsedd helikopter som
                                                       filmar på svåråtkomliga ställen.
                                       I detta fall ventilationen uppe på taket på ett 9 våningshus.
                                           Trodde bara de användes av paparazzi i Hollywood...
 
                                          Nedan ser ni exempel på en tvättäkta, gammeldags drönare
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Kanske dags att satsa på Beach 2013 när helgerna är över ;-) Ser väldigt skönt ut!

Svar: 2013?? Nej, vi är mer inne på 2014 kanske -15. Finns det nåt mer avspänt än en sovande katt?
Gilla Olsson

2012-12-28 @ 17:59:24
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Diana

Memil... jag har alltid sagt idiot. ;)
En modern drönare skulle man ha, tänk alla hemligheter man skulle få span på då. Hehe... Kan man utrusta den med sopkvast så skulle den kunna damma under sängen!

Svar: Idiot??? Skridskoåkning, cykling, balett och brottning är mina favoritsporter. Och memil är ett av mina favoritord (om jag nu minns det imorgon).Jag tror killen som styrde drönaren spanade in i lägenheterna, men det skulle han nog aldrig erkänna....
Gilla Olsson

2012-12-28 @ 18:26:31
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Diana

Ps, hur lägger du texten? Det ser ut att vara en blandning av centrerat och höger. :)

Svar: Vad då lägger texten? Det sköter den själv. Men stör det så får du lära mig hur man gör det snyggare. Den här gången misslyckades jag med "programmeringen", det här inlägget skulle ha kommit först i morgon. Ett om dagen får räcka...
Gilla Olsson

2012-12-28 @ 18:27:49
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Diana

Sv: Själv gillar jag friidrott... Helst när de springer. ;)

Svar: Det kan funka. Undrar vad dessa heter?
Gilla Olsson

2012-12-28 @ 18:53:20
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Diana

Sv: Jag stör mig inte på texten, men eftersom den ser lite annorlunda ut så undrade jag om det var ett medvetet val. Titta själv på inlägget, en del av texten är centrerad och en del går åt höger. Du väljer själv hur du vill ha det genom att klicka på ikonerna som är mellan rubriken och inläggstexten (ser ut som i word). Där väljer du också om du vill ha nåt kursivt, feststilt etc etc...
Vill du länka till någon eller något så markera det som du vill ska vara länkat, klicka sen på länken som finns mellan rubriken och inlägget(precis till höger om den blåa rutan), klistra in adressen till den du vill länka till, välj öppna i nytt fönster och sen "infoga". Vill du kan du förhandsgranska för att se om det fungerar.
Du kanske glömde att trycka på "välj" efter att du satt tid och datum på inlägget? Då ställs det inte in utan publiceras direkt.

Svar: Ja, ja. Det får komma så småningom. Betr tidsinställning så skrev jag inlägget först innan jag bestämde tid. När inlägget väl var klart kunde jag inte komma åt "tidsknappen" utan det tjoffade iväg direkt.
Gilla Olsson

2012-12-28 @ 19:09:21
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Hörni

Ogoogelbar var tydligen ett av de nya orden också, haha.

Svar: Ja, liksom zlatanera, grexit och queerpolska bl a
Gilla Olsson

2012-12-28 @ 21:31:44
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Znogge

Ärligt talat så ger den centrerade texten ett lite rörigt intryck just med denna layout och detta typsnitt. Har sett det fungera bättre i andra bloggar! Men självklart är det en smaksak säger jag och stryker katten medhårs...

Svar: Den här kisen är det säkrast att hålla sig god med...Layouten här lär hoppa hit o dit tills jag "hittar rätt"
Gilla Olsson

2012-12-28 @ 22:20:14
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Susanne P

Jo...Memils visste jag vad det var men vill inte gärna möta dem.
Att tillägga åker de gärna i en stor klunga och tar gärna en fika tillsammans i deras munderingar. Mysigt? Näää...inte nånstans!

Men din gammeldagsa drönare ser ganska så mysig ut!

Kram

Svar: Du är ju gift! Då kan man kosta på sig att vara kräsen ;)
Han är mysig - när han känner för det.
Gilla Olsson

2012-12-29 @ 00:07:24
URL: http://Www.susannep.blogspot.se
Postat av: Diana

Sv: Jag brukar alltid tidsinställa efter att jag skrivit inlägget... Du kan bläddra mellan "infoga bild" och "inställningar" där längst till höger. Testa!

Svar: Ska testa inför morgondagens (ev) inlägg. Thanks!
Gilla Olsson

2012-12-29 @ 00:46:24
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: camilla

Tänk att man lär sig något nytt varje dag :)
Hahaha....vilken stil! Men han ser ut att ha det bra :)
Kram!

Svar: Han har det bra, önskar bara att han förstod det och visade liiiite tacksamhet ;)
Gilla Olsson

2012-12-29 @ 08:12:27
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Hmm... Är Sigge verkligen tvättäkta? Och hur går det i såna fall med den som försöker sig på att tvätta honom?
:-)

Gomorron, Moi!

Svar: God morgon på dig! Du kan fråga Diana hur det gick, jag tror hon har ärren kvar....
Gilla Olsson

2012-12-29 @ 08:51:34
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Afrodite

Jisses, vad de hittar på! :) Och så ska man lära sig nya ord...Memils har jag, liksom din dotter, alltid kallat "idioter" innan, men i veckan lärde jag mig av "en känd bloggare från Norrland" vad Memils verkligen betyder...:)

Kram coh godmorgon min sköna! ♥

Svar: God morgon! Jag förstår inte varför det är så tvunget att hitta på nytt hela tiden. Men det är väl det som kallas utveckling. Memils tycker jag om, inte själva ordet, men fenomenet. "Se men inte röra" typ....
Gilla Olsson

2012-12-29 @ 09:14:11
URL: http://afrodite.blogg.se
Postat av: Småländskan

Hej!
Såg inne hos Ama att du startat upp en blogg nu äntligen!
Grattis till både den och nya fina pärlan.
Gott Nytt År!

Svar: Hej vad skoj att roliga du har hittat till mig!Men om jag kan blogga kan du det också,
din tur nu!
Gott Nytt År på dig också!
Gilla Olsson

2012-12-29 @ 09:29:47
Postat av: william

så söt:D

Svar: Men skenet kan bedra!
Gilla Olsson

2012-12-29 @ 09:56:20
URL: http://canonguy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0