Mer tv

Ett tv program jag (nästan) aldrig missar när jag
har tillfälle att se det är
 
Hem till gården.
 
Programmet har sänts i svensk tv sedan juni 1975
och jag tror att jag såg det redan då.
 
I England har det spelats in över 6 150 avsnitt
och jag har kanske sett 250...
 
Egentligen förstår jag inte varför jag är så
beroende av detta program.
Det kan gå månader mellan tillfällen när jag kan se det
och ändå känns det inte som om jag har missat nåt.
 
Visst tillkommer det nya karaktärer, men det tar
inte lång stund att placera dem rätt.
Och visst saknar jag flera av de gamla profilerna;
Jack, Amos, Joe, Annie osv.
Men de är förmodligen döda "på riktigt".
 

Kommentarer
Postat av: Diana

Va verkligen? Men det är väl ett sånt program som går om dagarna väl? Och du har väl aldrig varit hemma dagtid nån längre tid?

Ps du får inte mobba mig för att jag tittade på glamour. Så det e så! :)

Svar: Tänkte ha med Glamour som motpol. Att jag "gudskelov" aldrig tittat på det för det vore väl ännu mer pinsamt. Nu trampar jag på en massa ömma tår, men Emmerdale är nog inte dugg bättre, jag bara skäms lite....Jag är hemma på dagarna när jag är sjuk eller har semester. Och så var jag mammaledig ett halvår! Eller en klämdag, eller en helgdag på en vardag - de kanalerna firar inte helger :)
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 14:10:38
URL: http://Www.decdia.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Hem till gården... Lever det verkligen fortfarande, eller är det repriser du tittar på fastän du kanske inte vet det? ;-)

Jag minns Arvingarna. Ja, inte dom i schlagern då (fast dom kommer jag också ihåg). Kommer ihåg han Paul Merrany (hette han så? Jag minns inte trots att jag kommer ihåg... ;-) )
Han var så elak med dom stackars bröderna Hammond, så det kom damer fram och slog honom i huvudet med paraply (sååå birttiskt!). Och det var inte i tv-serien, utan i verkligheten :-)

Sen gillade jag Lödder. Fast nu börjar den här kommentaren bli alltför lång. Du ser hur det kan bli när jag inte är först... ;-)

PS: Jag blev jättesur på Anders när jag fick mitt första jobb. Pam i Dallas fick en Corvette av Bobby då. En sån skulle jag också velat få. Fast en röd. Pam fick en svart.


Svar: Jag googlade Arvingarna och när jag såg bilderna minns jag herrarna. Men jag minns inte serien, trots att jag tydligen har tittat på den.Lödder var bra ett tag, sen blev det för mycket för mig.
Jag googlade även Hem till gården för ett tag sen. Tror att de avsnitt som går nu spelades in 2010. Och det spelas fortfarande in nya.
Jag hade en hund som hette Dallas, han var född 1977, alltså innan serien.
1981 hade vi en Datsun, den var inte min men den var röd!
Jag minns Herrskap o tjänstefolk, Rötter, Macahan, och sist men inte minst
danska Matador!!!
(Ibland är det kul att du inte är först :) )
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 15:45:36
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Diana

Hem till gården går fortfarande, i alla fall typ fem på morgonen eller nåt sånt... vi brukar vara väääldigt snabba på att byta kanal på jobb då. :)

Svar: Programmet sänds med dubbla avsnitt vid 11.30 och sen med (gamla) dubbla avsnitt på tv4 guld vid 14. Och sen har jag ibland sett att det går om jag vaknar för tidigt på morgonen vid 4.30 - Full koll!!
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 16:04:37
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Diana

Men det är ju väldigt lite som du varit hemma dagtid, har du verkligen hunnit ett "komma in" i en serie när du bara i princip haft några strödagar på dig?

Svar: Japp, det är inte alls svårt när tiden nästan står still!
Men jag har förstått att man kan se det på datorn också.
Det har jag inte vågat mig på än, då blir ju ännu mindre gjort här hemma...
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 16:05:28
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Diana

Hur går det med stickningen? ;)

Svar: Har börjat läsa beskrivningen och funderar på omj ag dels falttar dels klarar.
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 16:38:59
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Åh! Jag minns alla serier du nämner. Utom Matador. Den har jag aldrig sett... (Jaja. Jag minns alltså inte alla - nöjd? ;-) )

Hudson i Herrskap och tjänstefolk.
Kunta Kinte i Rötter (fast vi kallade honom Kunta Kenta efter en kompis)
Och Zeb i Macahan. Han som hade kissat på sig och sen struntat i att tvätta brallorna vilket gav onom en väldigt konstig gångstil. Fast mest minns jag Vargtass från den serien.
Dessutom HATADE jag Macahan. Den sändes på lördagskvällar när jag ville GÅ UT! Men alla polarna satt hemma och kollade på den där dumma serien...
:-)

Svar: Zeb???? Jag säger bara LUKE!!!!! Suck. Jag vet inte hur det gick till men jag lyckades både se programmet och gå ut. Men jag orkade inte följa den så jättelänge. Typiskt mig, jag har så lätt för att tröttna. Därför förvånar det mig att jag fortfarande vill se Hem till gården.
Kom precis på Onedinlinjen - den var bra
Men var var Fleur med? Var det i Herrskap o osv ?
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 16:55:16
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Diana

http://www.coatscrafts.se/NR/rdonlyres/096A3567-E2D7-463D-BB5B-C0D57740424C/89974/FrillyVolangScarf_SE.pdf

Svar: Stressa inte tanten, Jag har satt tidsgränsen till pensionsdagen!
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 17:07:25
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Småländskan

Men alltså, går det fortfarande, det programmet? Minns när grabben var liten (han är äldre än din dotter), när morsan och hennes väninna satt barnvakt, när jag och mannen "var på plan", alltså på fotbollsplan, kollade vårt lag.
När grabben somnat satte morsan och väninnan på TV:n och alltid, alltid var det Hem till gården...
Nostalgi så det dånar om det!!!

Svar: Jodå, det går fortfarande och jag är fast!?!? Jag tittade då och även nu, så fort jag får tillfälle.
Nostalgi i sitt esse!
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 17:31:42
Postat av: Ama de casa

Onedinlinjen! Vi har båten från den serien här hemma i Torrevieja. (En av båtarna?)
Kolla bara mitt fina klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=8BuNfmGlqi8

James, Captain Baines, frugan Anne... Fantastisk serie!

Fleur. Jomen så hette väl hon, husan eller kammarjungfrun eller vad hon nu hade för titel...

Svar: Forsytesagan det var där hon var med, den vackra Fleur (Susan Hampshire) den serien gillade jag också.Onedin linjen hade så fin musik - som Eslövsbo visste jag inte att uppskatta båtarna. Ditt klipp var urtjusigtm men som fd Eslövsbo blev jag lite sjösjuk.. ;)
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 17:33:25
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

PS: Jag gillar ditt stöd mot den däringa Snawitz. Tack fina du!

Svar: Det gjorde jag så gärna för jag gillar dig (och din blogg) jättemycket.Har man bara skit att säga kan man säga det i sin egen blogg tycker jag!
Go for it girl!!!!
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 17:34:08
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Småländskan

Nu blir det lite mycket av allt här. Ser vad Ama skriver och minns allt...Men jag tror hon glömde Bröderna Cartwright, han snygg-Joe och han Adam!!Jag säger bara Adam alltså. Pappa Ben var heller inte fel, men just då var han lite för gammal.
Och sen den där serien, den där där vet, den engelska, han du vet, han "redaren"... måste googla..

Svar: Joe och Adam, suck!!! Vilka godingar!Ja pappa Ben var urgammal, säkert 50 .......
Du menar inte Onedin linjen?
Ja det här inlägget satte i gång min nostalgi del av hjärnan, mer än jag först trodde.
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 17:40:38
Postat av: Småländskan

Onedinlinjen! Jag googlade...

Svar: Oj jag såg inte det här när jag svarade på förra!Och förlåt, jag skickade nog iväg ett mail - det var inte meningen.
Glömde ta bort markeringen....
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 17:43:48
Postat av: Småländskan

Jaha, där hann Ama före mig vad gäller Onedinlinjen. Just den jag tänkte på.. och sen den där andra engelska serien, den första som sändesd i TV.. den där... vad faaan hette den nu då?? Senildemensen slår till

Svar: Jag var faktiskt före Ama, det händer inte ofta så det är därför jag måste nämna det.Du menar inte Forsythsagan? Den kom jag nyss på!
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 17:47:25
Postat av: Småländskan

.. minns att min moster (som då gick en engelskakurs) uttalade namnet (det engelska) på fel sätt...Ö fammili att vaar... sa hon.. men vad hette det på svenska?

Svar: Gissar på Forsyth igen... :)
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 17:51:40
Postat av: Småländskan

Familjen Ashton!! Jag googlade igen.. *s*

Svar: ASTHON! Den hade jag helt glömt bort. Jisses jag måste googla och friska upp minnet. TACK!
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 18:12:11
Postat av: Småländskan

Ja Forsythsagan menar jag så klart!! Tack! Var du med på den tiden, alltså när den gick på TV?

Svar: Jodå jag har sett den. Jag har några år på nacken. Men när Forsytesagan gick var jag för ung för att vara ute och festa.
När jag googlade Ashton kom det bl a upp bilder från "I vår herres hage" - ännu en serie jag följde och uppskattade.
Gud, vad man tittade på tv då - förr. Kan bero på att programmen var sååå mycket bättre.
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 18:16:48
Postat av: Småländskan

Herregud alltså, vad du ställer till! Här vimlar det av gamla serier i skallen, en del blandar jag ihop, en del minns jag inte namnen på, de flesta minns jag i bilder... Det var tider det! Då, på den tiden, fanns ju inte så mycket annat att glo på, att göra, så de där tv-serierna blev ju en del av livet på nåt sätt...

Svar: Ja, det fanns inte så mycket att välja på. Men de var bra!
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 18:21:20
Postat av: Småländskan

För att avsluta detta så vill jag bara påminna att det "förr i världen" när jag var ung, fanns nåt som hette TV-teatern... det visades pjäser/filmer av dåtidens bästa skådisar.
Nu nog om det. Ha det bra moi. Kul att du finns här och kul att kommentera hos dig.

Svar: Jag minns en del teatrar, men det var lite senare.Nog om detta, det börjar snurra ordentligt nu.
Jag tycker det är kul med dina kommentarer och ser fram emot fler!
Sköt om dig!
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 18:26:45
Postat av: Znogge

Min absoluta favoritserie var definitivt Matador. Vilken handling och vilka skådespelare! Den hade klass :-)

Svar: Ja, Matador är en stark kandidat till favoritskapet.Men det fanns en hel del bra före den, tycker jag ialla fall.
Kanske inte lika bra, men bra!
Gilla Olsson

2013-01-31 @ 18:48:56
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Diana

Är du klar än med den? ;)

Svar: S.... där du bor!!!!
Gilla Olsson

2013-02-01 @ 08:24:27
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Diana

Såja, tänk å ditt språk nu!

Svar: u me !!
Gilla Olsson

2013-02-01 @ 08:45:10
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: ISABELL OCH EMILIA - VARDAG & FOTO

Superfin blogg! Älskar den verkligen! :)
Har nu frågestund på vår blogg, den som ställer flest frågor vinner en länkning i bloggen! :)

Svar: Älskar???!!! Jag är smickrad ;)
Gilla Olsson

2013-02-01 @ 10:02:13
URL: http://bellamilia.blogg.se
Postat av: Miss Juni

6150 avsnitt?????
Majj Gadd!
Och jag som tycker Farmen verkar helt extremt, som ska gå i FEMTIO avsnitt!!

Svar: Jo men de visar det inte i typ 50 år (eller?)
Gilla Olsson

2013-02-02 @ 18:54:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0