Hos tandis

Egentligen tycker jag att det första besöket är värst.
Det är då man får domen, får reda på eländigt det är.
 
Typ "311 hål, varav 5 rotfyllningar, tre måste dras ut
och två bryggor är nödvändiga" typ nåt sånt.
 
Min nya tandläkare gjorde en ganska grundlig undersökning,
tog två röntgenbilder men kunde bara hitta den,
uppenbart, trasiga tanden.
 
Jag fick ett kostnadsförslag på en exakt totalkostnad
och ett förslag på vad ett besök om ett halvår med
borttagande av tandsten kommer att kosta!
 
Me like!
 
Gårdagens besök - undersökning, två bilder och
tandstensborttagning-  kostade inte ett öre
(och kommer inte att kosta nåt heller!)
 
 
Men hon varnade för att vänta för länge med att
laga trasiga tanden.
"Snart blir det tal om rotfyllning och en helt annan kostnad"
 
Så trots allt känns det inte så hemskt (än) att jag ska
tillbaka redan på tisdag.
 
Nåt skojigt och äventyrligt ska man väl göra på semestern?

Kommentarer
Postat av: Afrodite

Huvva för tandläkare! Men det verkar ju gå riktigt bra för dig! GLAD för din skulle! :D
Vad jag egentligen vill säga är - GRATTIS till semestern och välkommen i semesterklubben! :)

Kram och godmorgon!

Svar: Tack för medlemskapet! En ära och en stor glädje!Tandis hade jag nästan glömt bort idag...
Kram
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 08:02:21
URL: http://afrodite.blogg.se
Postat av: camilla

Vad bra att det gick så bra hos tandläkaren. Hoppas att nästa möte går lika bra.
Jag vet en annan sak man kan göra på sin semester...
Man kan gå på bloggträff ;)
Kram!

Svar: Nästa gång blir jag rejält bedövad!Bloggträff!? Var? När? Vem?
Kram
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 08:09:00
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Afrodite

Vad sen du va' Camilla! :D
VA?! Bloggträff?! När då? Var då? Vem kommer?! Är jag bjuden?! :D

Svar: Jag undrar det samma, vad svamlar hon om? Eller har ni hemlisar bakommin rygg?
Jag som tänkte överraska norrlänningarna i norrlänningland....
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 08:10:30
URL: http://afrodite.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Jag läste lite kursivt bara, men den där glada gubben i mitten gör att jag ändå passar på att gratulera!
:-)

Gomorron!

Svar: Jag blev glatt överraskad även om jag har en ful lagning att "se fram emot"Kram och god kväll!
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 08:48:22
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: ♥ Carina ♥

Det är bra, gör bort tandläkarbesöket fort, så kan du bara njuta resten av din semester. Göra som förslaget här ovan t.ex., gå på bloggträff ;)
Kram och god morgon!

Svar: Tänkte bli av med det så fort som möjligt.Bloggträff låter skoj, när och var är den?
Jag är ska iväg på en liten resa, tänk om det är samtidigt... :(
Kram och god kväll!
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 08:53:02
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: M

Ogillar att gå till tandläkare, även fast det inte är några fel på mina tänder och de säger att mina tänder är fina. Haha.

Svar: Ingen har någonsin sagt att mina tänder är fina....
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 09:04:25
URL: http://Marinapalme.blogg.se
Postat av: Decdia

Billigt är bra! Tisdag är jag fri om du vill ha moralisk support, hehe.

God morgon!

Svar: Är du vaken också?
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 09:09:38
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Jenny

HEJA!

Svar: Tack tack!
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 10:50:13
Postat av: znogge

Kunde varit mycket värre så grattis!

Ha en härlig lördag dessutom!

Svar: Jag drog en lättnandes suck fast det var på håret attbli en rotfyllning - eller kanske just därför.
Härlig avslutning på lördagen!
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 11:00:58
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Kaffehörnan

Gott med bra besked

Svar: Japp!
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 11:37:09
URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: Malin

Jättebra att få ett kostnadsförslag så där. :)

Jag blir kallad 1 gång/år, går privat, tycker det funkar finfint. Förra gången var det "början till hål" i en tand och jag känner nu att den där början blitt mer än bara början. Å andra sidan har jag fått en tid i augusti, passande nog. :)

De gånger det ska lagas så är jag en sån där som vill ha det överstökat så snart som möjligt, utan bedövning.

Svar: Jag har gått privat i snart 30 år, mitt förtroende för folktandvården försvann i tonåren.Jag tar så mycket bedövning jag tål, om det så bara är tandstensborttagning.
Har t om fått lugnande ibland, så lugnande att jag inte kunnat stå på benen.

Få se vad det blir på tisdag....
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 16:41:55
URL: http://dahlian.blogg.se
Postat av: Decdia

Va, inget F5 än? ;)

Svar: Jodå, det är fixat. Men jag var inte hemma förrän strax innan halv åtta.....
Gilla Olsson

2013-07-06 @ 18:15:16
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

Oj, det var ett långt party!

Svar: Det var kanske inte party hela tiden...
Gilla Olsson

2013-07-07 @ 10:05:19
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ruth i Virginia

Förstår inte den allmäna tandläkarskräcken.
Klart, det är inte precis kul, men tänk om man, som min mormor, var helt utan tänder vid 60?
Jag går två ggr om året för regöring. Har alla mina tänder; tre guldkronor, som jag hoppas dras ut,när jag dör så ungarna far varsin.

Svar: Min skräck beror på "misshandeln" folktandvården utsatte mig för i barn/ungdomen.Vid varje hål skulle HELA tanden borras upp och efter att ha haft diverse tandställningar i sju år var hålen ganska många när den äntligen togs bort.
Att borra i tungan bemöttes med "hoppsan!" och att vänta på att bedövningen
tagit var slöseri med tid.
Nu, sen en tid, rasar alla dessa stora fyllningar en efter en. Jag har alla utom en tand i behåll.
Min mor fick nya tänder i 40 års present - så man har att brås på.
Gilla Olsson

2013-07-07 @ 22:28:57
Postat av: Ruth i Virginia

Stackars flicka! Inte att undra på att du har skräck. Hur 17 kunde tandläkarna behandla barn på det viset?
Det låter hoppfullt iaf med din nya tanddoktor. Lycka till!

Svar: Skräcken sitter djupt och lär väl inte gå över. Men numera får jag inte lugnande dunder piller längre.Jag har hopp om den nya! Tackar!
Gilla Olsson

2013-07-08 @ 09:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0