Midsommarfrågor

Nr

Fråga

Alternativ

1

Vad betyder det här vägmärket?

 

1.  Förbjudet att parkera
X. Förbjudet att parkera
     på jämna datum
2.Parkeringsförbud på
     båda vägsidorna

2

 Vilken av följande är en sk stannfågel
  (motsats till flyttfågel)?

1. Stjärtmes
X. Sävsångare
2. Kungsörn

3

 Hur många procent av Sveriges befolkning uppskattas vara vänsterhänta?

1. 16
X. 22
2. 31

4

De vänsterhänta har t om en  egen dag!
Precis som kanelbullen m   fl.
När infaller denna dag?

1. 29 april
X. 25 september
2. 13 augusti

5

Och vem har namnsdag när de vänsterhänta
  firar sin dag!

1. Tyko
X. Tryggve
2.  Kaj

6

Sveriges marginalränta var vid ett tillfälle uppe
  i 500%. Vilket år var det?

1. 1987
X. 1989
2.  1992

7

Vilket är det vanligast förekommande trädet
  i Sverige?

1. Tall
X.Gran
2. Björk

8

Vilket är det största kattdjuret?

1. Jaguar
X. Tiger
2. Lejon

9

Vilket djur kan hoppa högst och längst i förhållande till sin storlek?

 

1. Loppan
X. Delfinen
2. Haren

10

Tre filmer har vunnit Oscars galans "The Big Five" – dvs alla de fem tyngsta kategorierna - bästa film, regi, huvudroller och manus. En av dem är:

1. Titanic
X. Ben Hur
2. Gökboet

11

 Hur mycket väger Oscars statyetten?

 

1. c:a 2,5 kg
X. c:a 4 kg
2. c:a 6 kg

12

Vilken av följande låtar har legat längst på
  svensktoppen?

 

1. Du är min man
X. Om du lämnade mig nu
2. Håll mitt hjärta

13

Vem/vilka har legat flest gånger på Svensktoppen?

1. Tommy Körberg
X. Siw Malmqvist
2. Sten & Stanley

14

Vad är ”Mahasen” för något?  

 

1. En ölsort
X. En cyklon
2. En stad

15

 Hur stor del av Grönlands landyta består av is?

1. c:a 60%
X. c:a 75%
2. c:a 85%

16

Om du äger en ”Aquada” vad bör du då också ha?

 

1. Körkort
X. Stövlar
2. Hundkoppel

17

Vilket nummer har min kolonilott ?

 

1. 12
X. 46
2. 92

18

 Vilket land har denna flagga?

 1. Georgien
X. Armenien
2. Azerbajdzjan  

19

 Vad heter huvudstaden i landet vars flagga syns ovan?

1 Jerevan
X Baku
2 Tbilisi

20

Vad heter blåsippa på latin?

 

1. Hepatica nobilis
X. Anemone nemurosa
2. Primula veris

21

Vilken är den mest spridda  kråkfågeln?

1. Korpen
X. Kajan
2. Råkan

22

Pehr Gyllenhammar, 78 år,   gifte sig den 19 april med 39-åriga Lee Welton Croll. Vilket yrke har hon?

1. Advokat 
X. Psykolog
2. Marknadsförare

 

 

Antal rätt:                                                                                                                                        

 

 

Utslagsfråga

 

Fyll i decimalerna för pi – OBS! en siffra i varje ruta (1p för varje rätt)

 

 

3,

 

 

1

 

4

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

     

 

 

 

 

 

                                                                                                      

De här frågorna utsätter jag mina gäster för just nu.
Vill du testa dig själv och hur många rätt du får?
Är du den fuskiga typer kan du ju googla svaren (en del av dem)
men tänk på att du bara lurar dig själv!

 

Väl mött i morgon - då kommer kanske svaren!

Fortsatt glad midsommar allihopa!

                             

 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Oooo... Detta orkar jag inte utsätta min hjärna just nu, dessutom blev det preciiiis ledigt i duschen...

Ha ett fortsatt härligt party!
:-D

Svar: Nä, det orkade inte jag heller. Pysslar hellre med annat...
Gilla Olsson

2013-06-21 @ 17:13:33
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Susanne P

Meeeen....vad jobbig du är. Men eftersom jag är lite av en tävlingsmänniska när jag "fått lite innanför västen" så gör jag ett försök (UTAN att fuska!):
1. X
2. 1
3. X
4. 2 (augusti)
5. 1
6. 2
7. 2
8. X
9. 1
10.2
11.2
12.1
13.2
14.X
15.2
16.1
17.X
18.1
19.2
20.X (det kan väl alla!)
21.X
22.X
PI: 3,1415

Nu måste jag ta igen mej...;)
Kram



Svar: GRATTIS DU VANN!!! och tack för att du gav dig på det!!Men kolla blåsippa på google (och vitsippa...)
Gilla Olsson

2013-06-21 @ 22:38:47
URL: http://www.susannep.blogspot.se
Postat av: Decdia

Jag tror att jag kan så pass många svar att jag blir fyra. Tittar jag på facit kan jag nog skrapa ihop till en full pott... ;)

God morgon och supertack för igår!!

Svar: Jättetack själv - det var ganska lyckat!Du var duktig igår - men inte bäst!
Gilla Olsson

2013-06-22 @ 08:13:53
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: camilla

Jag svarar som syrran ;)
Du förstår...jag är inte riktigt på hugget idag ;)
Kram!

Svar: Vem är det??Kram!
Gilla Olsson

2013-06-22 @ 09:14:18
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Afrodite

Äh, så lätt! :) Skulle nog kunna skrapa ihop en sådär 20 rätta svar! Och jag håller inte fingrarna i kors...;)

Kram, godmorgon och hoppas att skallen mår bra idag! ♥

Svar: Skallen mår som den förtjänar - det är nästan värre, eller åtminstone tristare med förkylningen.Fick du 20 rätt?
Kram!
Gilla Olsson

2013-06-22 @ 09:28:12
URL: http://afrodite.blogg.se
Postat av: Diana

Vad folk är fega!! :)

Ps, jag säger inte att det är så, men det kan hända att jag sov i reflexvästen inatt...

Svar: Jag tror att Batman lagt ut bildbevis på FB - har jag hört...
Gilla Olsson

2013-06-22 @ 09:30:26
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Å nu hinner jag inte... Ska iväg och shoppa och bada :-)

Gomorron!

Svar: Va?!?! Hur orkar du??Jag har städat och ligger nu och lyssnar på Gardells sommarprogram.
Det är ungefär vad jag klarar idag.
Gilla Olsson

2013-06-22 @ 09:51:51
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Miss Juni

Vi hade oxå tipsrunda igår & jag & min bordsherre kom på plats nr 2!

Svar: Bra jobbat! Grattis till silvret!
Gilla Olsson

2013-06-22 @ 16:36:28
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni
Postat av: Mita

Jag hoppar frågorna,går direkt på Susannes svar,hehe...idag är en bara vara dag, så skönt så..
Gubben står i köket igen bara en sån sak,kors i taket,och här sitter jag med ett glas vin och hundarna bredvid mig,kan man ha det bättre?
Är du dagen efter eller var det förkylning? I vilket fall,krya på dig vännen
Stor kraam***

Svar: Jag har haft en förkylning i kroppen ett tag nu men hållt den stången med piller.Att bli sjuk på midsommar finns inte på kartan! Idag har jag skippat piller och låtit det bryta ut. Inte kul men nödvändigt.
Kram!
Gilla Olsson

2013-06-22 @ 18:44:56
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.com
Postat av: Decdia

Tsss, han skulle aldrig våga!!!

Svar: Jodå, med svärmor i ryggen så!
Gilla Olsson

2013-06-22 @ 19:18:37
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Afrodite

BAH! Jag gjorde din frågelek nu. 10 rätt! Så dåligt! :/ Men du, det var kluriga frågor! :)

Svar: 10 rätt är ju bra!!! Tredje plats hos oss! Meningen är att frågorna ska vara kluriga så att ingen känner sig "dum" för att de inte klarar dem!Kram o god morgon!
Gilla Olsson

2013-06-23 @ 06:49:02
URL: http://afrodite.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0