Om Stilla veckan!

 
 

Påsken är rörlig i vår almanacka och infaller den första söndagen efter den första fullmånen efter vårdagjämningen (nån gång mellan 21/3 och 25/4)

 Stilla veckan (veckan före påsk) består av;

 Fläsksöndag; eftersom det fortfarande var tillåtet att äta kött och fläsk

 Blå måndag; kallas så antingen för att hantverksgesällernas lediga måndag kallades så, eller för att kyrkorummet kläddes i blått (fastefärg) som förberedelse inför askonsdagens fasta

 Vit tisdag; att förbereda inför fastan genom att äta ”vit” mat (dvs mjöl- och mjölkmat som pannkakor, kroppkakor o bröd) 

 Dymmel onsdag; metallkläpparna i kyrkklockorna byttes ut mot trästavar, dymblar, för att få en så dämpad klang som möjligt (stilla veckan)

 Skärtorsdag, Jesus instiftade nattvarden genom att skära (=rena) sina lärjungars fötter inför sista måltiden.

 Långfredag; vi ”firar” att Jesus korsfästes och dog denna dag.

 Påskafton; är en sk tom dag. Jesus ligger i graven och lärjungarna sitter inlåsta. Inga gudstjänster hålls denna dag.

 

Påskveckan infaller efter påsk och inleds med;

Påskdagen, jesu uppståndelse firas.


Kommentarer
Postat av: Decdia

Och sen kommer det tapas och vin efter påskdagen! :)

Svar: Bingo!!!
moi

2014-04-14 @ 17:14:39
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

Jag trodde man fastade längre än några dagar, börjar man inte typ kring fettisdagen?

Svar: Jag har aldrig fastat mer än c:a 8 tim och oftast nattetid....
moi

2014-04-14 @ 17:15:09
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Oj! Det var mycket jag inte visste här... Sen tycker jag att det är rörigt med den rörliga påsken. Jag menar - dog Jesus på olika dagar, eller?
Nej, ordning och reda ska det va!
:-)

Svar: Jag har heller aldrig förstått det där med hans dödsdag.Alla andra dör på ett visst datum, men han är väl inte som alla andra...

Jag tycker också, mycket, om ordning och reda.
Fast det kanske inte alltid syns (här hemma). ;)
moi

2014-04-14 @ 17:22:00
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ami

Oj, vad rörigt....Men du är duktig som håller koll åt oss andra ;)
Kram och grattis

Svar: Äsch, det där är info som jag har plockat upp och sätter upppå jobbets anslagstavla varje år.
Trots att jag gjort det i 7-8 år minns jag inte från gång till gång
vad där stå :o

Kram och grattis!
moi

Postat av: Ama de casa

sv: Ja, den där tapasmojängen som såg lite skum ut var jättegod. Det var räka inuti, och inget annat. Hoppas jag... ;-)

Svar: Det är vad du tror ja......Räkor behöver ingen "gosig" förklädnad för att slinka ner.. ;)
moi

2014-04-14 @ 17:41:42
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Znogge

Du kan dina saker :-) Glasklart!

Svar: Nej, men jag är en fena på att googla!Jag har gjort en lapp till killarna på jobb som alltid frågar om påsken,
den åker upp första dagen i stilla veckan varje år.
moi

2014-04-14 @ 18:03:18
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Melody

Här var det ordning och reda på dagarna! Vit tisdag? Kan det betyda att jag ska äta en croissant till frukost i morgon! Vitt mjöl och smör, det måste väl vara godkänt! Bäst att hänga på låset när bagaren öppnar!
Kram M.E

Svar: Klart godkänd frukost en vit tisdag!Men skynda dig för det är nog fler som kommit på
samma tanke ;)

Kram
moi

2014-04-14 @ 20:00:12
URL: http://www.melodyshihtzu.blogspot.se/
Postat av: Mita

Bra med fakta om påsken, det är mycket att hålla reda på.
Jag gör som du, fastar på natten det underlättar😊
Kramiz👍

Svar: OM jag fastar så får det bli på natten ;)Kram
moi

2014-04-14 @ 22:54:17
URL: http://nattstad.se/mitasplace

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0