När man är en glad pensionär....

 
Yeees!
Nu har jag börjat ta ut pension!
Vilken otrolig frihetskänsla!!
 
 
Jag gjorde slag i saken och
påbörjade uttag av en försäkring.
 
Fr om den 25 augusti kommer jag nu
att inkassera 76:96 varenda månad i fem år!!
 
Nja, det var inte hela sanningen för det
påpekades med fetstil att beloppet ska beskattas.
 
 
Jag undanber mig tiggarbrev men förutsätter att jag
 nu erbjuds de rabatter som följer med titeln.
 
Framförallt vill jag slippa de förhatliga
kontoutdragen som droppade in på
hallmattan ett par gånger per år.
Visande ett belopp som kändes som ett hån.
 
 
Jag vill ha rabatt på tåg och buss, hos frisören
och på teaterbiljetten.
 
 
Extrapengarna tänkte jag spara för att
om fem år investera utomlands.
 
 
Optimist?
Vem?
Jag?

Kommentarer
Postat av: Znogge

Oj då, då ber jag att få gratulera till denna nyvunna rikedom! Vi kanske kan titta på lägenhet tillsammans ;-)

Kram och god morgon!

Svar: Klart vi kan titta på lägenhet ihop! Men är du beredd att satsa detsom ev kommer att saknas?? :)

Kram och god morgon!
moi

2014-08-13 @ 06:43:02
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Kenneth

det är väl skönt o veta att ekonomin nu är tryggad :)

Svar: En sten föll från mina axlar.
moi

2014-08-13 @ 06:44:59
URL: http://rothvoss.se/enblogheltenkelt/
Postat av: Decdia

Ska du verkligen spara pengarna som du håvar in? Tänk på all förmögenhetsskatt som du då kommer att få betala!

God morgon!

Svar: Man planerar väl sin framtid; förmögenhetsskatten är avskaffad.Så efter ett avdrag på 30% är hela summan min.

God morgon!
moi

2014-08-13 @ 07:49:08
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: camilla

Det är bra att vara optimist.
Och grattis till alla pengar...och drömmar ;)
Kram!

Svar: Vad vore livet utan drömmar???
Kram
moi

2014-08-13 @ 08:02:53
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Åh! Altea! :-)

Nej, nu måste jag dra. Har ett tiggarbrev att fila på...
:-D

Gomorron!

Svar: Ja, Altea! Minns du "min" lägenhet????Den är nr 2 på min önskelista!

Hoppas du lyckas med formuleringen :)
moi

2014-08-13 @ 09:40:33
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Men oj, grattis! Och det är klart att du nu ska ha rabatt....Och jag brukar inte tigga, men nu känns det hemskt lockande när jag vet att du sitter på en sån förmögenhet ;)
Kram!

Svar: Då får du allt köra med väl inlindat tiggeri för jag är stenhård! ;)Kram!
moi

2014-08-13 @ 10:26:46
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Decdia

Det visste jag inte, att den var avskaffad. Har den varit det länge? Sören också, jag som avvaktat med att bygga upp en förmögenhet.

Svar: Tror det var 2007 eller 2008, så du har missat några värdefulla år där.....
moi

2014-08-13 @ 14:44:09
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Kära, finaste, Moi... Kollot i all ära, men några millar skulle inte heller sitta fel.
Mvh
Ama

Nja... Det där blev väl inte så himla jättebra, eller? Får fila lite till...
;-)

Svar: Äh, bättre kan du!;)
moi

2014-08-13 @ 17:46:46
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Mita

Glad pensionär??? Pyttsan säger jag med en äcklig smak i munnen och tänker genast på dom politiker som har sin ålderdom tryggad medan vi andra stackare får suga på ramarna....snyft...
Kramiz♥

Svar: Jag får väl passa på att vara glad nu när jag har bådepension OCH lön.....
Sen lär det inte bli så himla kul...
Kram!
moi

2014-08-13 @ 17:50:20
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.se
Postat av: Decdia

Ama kan få kollot OCH Sigge om jag får miljonerna! Snällt va?

Svar: Miljonerna går till Tassebo! Du får bilen.... Snällt va?
moi

2014-08-13 @ 18:48:38
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Småländskan

Jag är en fattig ålderspensionär. Har jobbat hela mitt liv, men det hjälper liksom inte. Har du, skulle du kunna, eventuellt, skänka en tiondel av din enorma förtidspensionsinkomst? Det blir (jag tog fram miniräknaren här) ca 400:- minus skatt. Ja alltså om jag räknar ihop hela alltet.
De där pensionspengarna, som "bara dyker upp utan man har en aning om att de ska dyka upp" dök upp också för mig för nåt år sen. Men då dök de upp som en helhetssumma, som jag fick utbetalt på en och samma gång liksom.
Ingen, absolut ingen fick reda på det, så tiggarbrev och annat uteblev, tack och lov.
Njae, ärligt talat, jag har det hyfsat bra. Har ju jobbat hela mitt liv, tjänade ganska bra under mitt "tidningsliv", så jag klagar inte. Absolut inte.
Bara lite... men beror på vad man/jag jämför med.

Svar: Mina "extrapengar" kommer från ett erbjudande jag gick på. "Starta pensionsparande och du får 500 kronor av oss", lockade banken med.Ganska snabbt bestämde jag mig för att pensionsspara på annat sätt och på dessa "specialkonto" och avslutade.
Själv är jag ganska orolig inför pensionen, man vet ju inte hur dagens lotteri med pengarna faller ut när det är dags.
Även jag har jobbat sen "barnsben" (nåja) och de senaste åren tjänat hyfsat bra.
Trots, eller på grund av, detta räknade en expert ut att jag eventuellt får jobba till 70 för att få ut 65% av vad jag tjänar idag.... Tjoho!
moi

2014-08-13 @ 18:54:38
Postat av: Ami

Eftersom Ama ska få kollon, Diana Sigge och jag röda pärlan, så behöver vi ju inte få sååå många miljoner av dig.....Bara några :)
Kram ♥

Svar: Har ni gjort upp en egen ordning, bakom min rygg????Jag ska köpa vingar för pengarna!!!

Kram
moi

2014-08-13 @ 19:05:34
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Småländskan

Mmmm, men allt är inte pengar moi! När du är 70, vem fan vet hur du är då? Nej, som jag sa till min bankrådgivare när det var dags för pensionsutbetalningarna: Jag skiter i hur det blir, det är nuet som räknas, nuet då jag vet att jag möjligtvis kan göra/uppleva en del. Hur det blir sen, ja det vete gudarna. Det får jag ta då.

Svar: Du har så rätt! Och jag kommer INTE att jobba tills jag blir 70!Kommer säkert att klara mig på det jag får - har inte så mycket val!
Du har så rätt så!!!
moi

2014-08-13 @ 19:09:26
Postat av: Småländskan

Och nu läste jag ditt föregående inlägg och kommenterade där. Det borde jag gjort här. Skyller på 4-veckorsfebern... eller senildemensen...

Svar: Nu går du till doktorn!Inte för att kommentaren hamnat "fel" utan för att du ska bli frisk, pigg,
glad och sprallig :)
moi

2014-08-13 @ 19:27:17
Postat av: Småländskan

Och? Jodå,jag var hos "doktorn". Ville hen skulle ta ett sånt där prov vad gäller syresättning/lungorna. Men inte. Det var ett virus!
Så, gissa om jag har mer förtroende för s.k. läkarvård numera?
Jag visste ju det.
Jag berättade att jag blir andfådd, får världens hjärtklappning bara av att bädda sängen, knappt kan gå ner till soprummet utan att nästan svimma av i trappan tillbaka.
Men vadå? Att jag hostar lungorna och hjärtat av mig, det gäller ju inte.
Nej du, det jag inte själv kan "bota" det verkar det heller ingen annan heller som kan.
Mitt förtroende var skalt innan, nu är det under all kritik.
Jag fixar detta, hostar upp mig på morgnarna/förmiddagarna. Nu gäller det bara att ta hand om Putte, barnbarnets hamster. Det fixar jag!

Svar: Usch, det låter inte bra. Men det måste väl finnas nåt som lindrar hostan.Även om inte doktorn har vett att skriva ut nåt.
Tur i oturen att du slipper gå ut och rasta Putte...
Kram
moi

2014-08-13 @ 21:22:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0