En dag i juli -14

 
 
Jag låser upp dörren och stiger in.
Tar ett djup andetag och utbrister,
 för hurtigt och för ansträngt,
"Hej, hur är det idag?"
 
"Jag mår jättebra! Har inte ont men
jag är lite trött"
 
Jag reagerar på hur liten hon ser ut.
Inte kan skillnaden vara så stor sen i förrgår, eller?
 
Jag skakar bort tanken och gläds åt att hon
sitter vid köksbordet och ler.
 
"Kaffet är klart, vill du duka fram?"
 
När jag tar upp de nybakta wienerbröden
ur påsen ser hon först förebrående på mig.
 
"Mitt sockervärde var inte så bra....
Men vad spelar det för roll!"
 
Och så ett blink med ögat och ett gott skratt.
 
Mitt skratt fastnar i halsen och jag blinkar bort en tår.
 
"Jag läste om han sommarprataren som dog innan
programmet sändes. Tragiskt när det är en så ung människa."
 
"Jag hörde programmet, det var jobbigt"
var allt jag fick fram.
 
För jag vet ju att förutom ålder och kön
har de mycket gemensamt hon och han.
 
Hon lägger sin hand över min och säger:
"Du ska inte vara ledsen".
 
"Se till att alltid ha nåt att drömma om och
se till att förverkliga det du drömmer om"
 
"Har du gjort det?"
 
"Kanske inte allt men mycket av det"
 
Fan, det är ju jag som "ska" trösta henne, inte tvärtom. 
Men jag är ledsen och kan inte längre dölja det.
 
Det är så tufft att prata när ni båda vet att tiden
vi har på oss att prata är begränsad.
 
Har jag fler frågor? Är det nåt mer jag vill ha sagt?
 
Och ännu svårare är det när hon, min mor,
är så förhållandevis pigg, så glad - så levande.
 
Om en stund åker vi till Lund för att höra hur
den närmaste framtiden kommer att te sig.
 
 
Ber om ursäkt för mitt dystra inlägg, men jag är 
 så ledsen så villrådig och så maktlös och så .....
 
Och dagen idag blir inte rolig-
 
Men jag är nästan säker på att morsan
kommer att få mig på bättre humör
 
 

Kommentarer
Postat av: Decdia

Usch... vackert och sorgligt skrivet. Jag håller tummarna idag för bästa lösningen!

2014-07-29 @ 08:19:59
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Decdia

Kram och god morgon!

2014-07-29 @ 08:20:09
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Znogge

När min pappa var så svårt sjuk var det nästan han som tröstade min mamma. Han som hade oron för henne... Att finnas för varandra och lyssna. Det betyder mycket och det är vad vi kan. Hoppas som Decdia att det blir så bra som möjligt ut av besöket.

Kram

2014-07-29 @ 08:54:33
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Usch vad jobbigt... Vet inte vad jag ska säga, finns inte ord.
KRAM!

2014-07-29 @ 09:17:44
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Inga ord kan trösta just nu.....Så därför ger jag dig en stor kram i stället och vill att du ska veta att jag tänker på dig ♥

2014-07-29 @ 11:02:14
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: GeddFish

Åhhhhhh! ♥
Mina tankar går till Sigge, som jag efterpå av vår kontaktsköterska fick reda på, att han uttryckt oro för mig, för att jag var så ledsen ♥

Det blir mina trösteord till dig, din mamma vill att ni andra ska må bra ♥ Kram ♥

2014-07-29 @ 11:37:23
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Melody and M.E

Be inte om ursäkt för dina inlägg, det är en gåva för oss att få följa dina tankar och känslor. Du har all min medkänsla. Jag gick ju igenom samma sak med far förra året. Redan i februari blev jag inkallad till läkaren och fick beskedet att bara palliativ vård återstod, men han levde till slutet av november och han hann få många fina stunder och jag många fina samtal med honom. Den där hurtigheten känner jag så väl igen, men vad gör man?
Styrkekramar till Dig!
M.E

2014-07-29 @ 14:25:44
URL: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Postat av: Småländskan

Ledsen, rådvill, helt utan kontroll får man vara utan att be om ursäkt för det. Det vet du och det vet din morsa.
Ja, nu är det hennes tid att trösta dig, hur otroligt det än kan verka.
Hoppas att du kan ta till dig allt det hon säger... allt det du önskat. Ja, det kan du, bara du tänker efter, bara du ser och minns allt det fina.
Kramar om dig och hoppas du räcker över kramen till din morsa.

2014-07-29 @ 17:16:57
Postat av: susanne p

Det är inte lätt att vara stark i vissa lägen...
Men du vet att mina tankar är hos er. <3
Saknade dej på "bloggträffen". Jättemycket!

Kram <3

Svar: Nej, och det går i vågor det där med att vara stark.Jag tror nog att ni klarade träffen ändå :)
Kanske man/vi får en rapport så småningom??
moi

2014-07-30 @ 00:46:22
URL: http://www.susannep.blogspot.se
Postat av: ♥ Carina ♥

Åh jag är så ledsen för er skull. Vet vad ni går igenom. Ser knappt tangentbordet för ögonen svämmar över...
För mig var det en tröst i all sorg att man hade den där tiden att skratta och gråta tillsammans. Och vem som ska trösta vem? Man tröstar varandra så gott det går...
Kram och omtanke till dig!

2014-07-30 @ 21:00:23
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Miss Juni

Kram!

Svar: En tillbaka till dig!
moi

2014-08-12 @ 15:18:43
URL: http://www.metrobloggen.se/MIssJuni

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0