To do or not to do

 
Ha, fick jag till det i rubriken!
 
Sitter och slötittar på tv:n, orkar inte byta kanal
när reklamen börjar.
 
"Bältros kan vara farligt - vaccinera dig!"
 
 
 
Min mor har haft såväl polio, tbc som bältros.
 
 Polion är helt klart det som påverkat henns liv mest.
 
Trots dessa sjukdomar har hon inte tagit
nån spruta som vuxen.
 
 
Idag vaccineras barn mot följande:
kikhosta, mässling, påssjuka, röda hund, difteri, stelkramp, polio,
samt infektioner orsakade av Haemophilus influenze typ B,
pneumokocker och för flickor ingår även HPV, humant papillomvirus
 
Eftersom jag har haft de första fyra antar jag att
jag inte har så många vaccin i kroppen.
 
 
Trots nyttan och nödvändigheten med vaccin
tycker jag nog att det sprutas lite i tid och otid.
 
 
Det är en av anledningarna till att jag inte är
vaccinerad mot influensa eller nån av de
varianter som dykt upp på senare tid.
 
En annan anledning är att jag är
skiträdd för sprutor....
 
 

Kommentarer
Postat av: Geddfish

Jag är influensasprutad nu, men bältros får man ingen spruta mot längre, de påstår att det ändå inte hjälper.
Gomorronsöndagskram♥

Svar: På tv pågår en vaccineringskampanj mot/för bältros. Så jag tror det är på modet igen.Kram
moi

2014-11-09 @ 08:49:11
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Ami

Jag kan också tycka att det vaccineras lite i tid och otid....Men hjälper det är det så klart bra att göra det!
Kram

Svar: Vissa saker bör man ju utrota men nåt måste väl kroppen fåjobba med själv!?!?
Kram
moi

2014-11-09 @ 09:43:32
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

På min tid var det tydligen inte farligt att ha mässlingen, påssjuka och röda hund för alla ungar hade det...

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensan, och aldrig drabbats av den heller (tack och lov!). Så länge kroppen själv kan klara det så får de fortsätta göra det. Jag förstår dock att folk inom riskgrupper tar vaccinet.

Däremot har jag alltid vaccinerat mig enligt dom rekommendationer som gäller när jag åkt till "konstiga ställen". :-)

Gomorron!

Svar: "På min tid.." låter som om din tid skulle vara ute.... Men jag säger detsamma:På min tid sprang man runt med ungarna när någon hade fått en barnsjukdom, så
att de skulle bli smittade. Ju förr man hade sjukdomen desto bättre.

Klart man vaccinerar sig mot de livshotande sjukdomarna.
Fast jag har missat att vaccinera när jag åker till dig :)
God m... förmiddag!
moi

2014-11-09 @ 09:50:48
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Veiken

Jag behöver nog förnya mitt grundskydd av den anledningen att jag då och då befinner mig på ställen med helt annan bakterieflora än den vi har i Sverige! PS. Jag gillar inte heller sprutor!

Svar: Det tycker jag är ett väldigt bra argument.Obekanta bakterier kan ju drabba en väldigt hårt!4
moi

2014-11-09 @ 10:19:08
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Kenneth

brukar inte heller ta vaccin mot influensan trots att jag numera klassas i som riskpatient :)

Svar: Inser att jag närmar mig riskgrupperna med stormsteg.Men jag tar nog ingen spruta ändå....
moi

2014-11-09 @ 10:48:35
URL: http://rothvoss.se/enblogheltenkelt/
Postat av: Znogge

Jag minns den hysteri som ansvariga orsakade när det gällde "knorren"! Så gick det som det gick... Själv vaccinerar jag mig inte mer än om det krävs inför en resa. Min senaste vaccination var mot gula febern men hade jag läst biverkningarna innan hade jag nog aldrig vågat...

Kram

Svar: Minns inte om det var stelkrampen efter Sigges bett eller sprutan inför Kina resan som var min senaste (sista?).Man ska nog aldrig läsa på om biverkningar oavsett medicin, då är alla farliga för hälsan.
Kram
moi

2014-11-09 @ 11:52:01
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Decdia

Tbc också? Oj! Tur att jag är vaccinerad. :)
Läste i nån artikel om just vaccin och under en tidsperiod (80-något till 90-något) så skar de ner rätt kraftigt på antalet vaccin som barn fick. Men så började det ju att komma igen...
Dock är jag lite tveksam till influensavaccinen som kommer varje år, vi har vt som dött av dem (men som också dött av influensa)...

Svar: Minns att morsan vaccinerade sig mot influensa för typ 100 år sen, trots detta åkte hon på en influens som hette duga.....
Man kan dö av en apelsinklyfta i halsen också...
moi

2014-11-09 @ 19:14:32
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Mita

Men en sån osis att du var ute precis som gubben var förbi hos dig,hehe...nåja, fler tillfällen kommer säkert...
Rädd för sprutor är jag inte. Sist jag låg på sjukhuset nu med värsta förmaksflimmret så satte ett "klantarsel" infarten i armen snett,jäklar vad svullen armen blev och ont gjorde det. Men jag är inte rädd för sprutor....
Det är säkert bra att vaccinera sig om man tillhör nån av riskgrupperna. Annars tycker nog jag också att det bästa är om kroppen själv kan sköta det där.
Kramiz♥

Svar: Otur med klantarsel, vet inte om jag har otur och jämnt får såna...Man tillhör alltid riskgruppen för nåt ju...
Kram
moi

2014-11-09 @ 20:15:30
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.se
Postat av: Hörni!

Jag är inte rädd för sprutor, men ganska misstänksam mot innehållet i dem. Vissa vacciner har säkert varit bra, men ibland undrar jag vad som är bäst.. Nej jag undviker vaccin så mycket det bara går och misstänker att läkemedelsindustrin mest är ute efter att tjäna pengar på vår rädsla för minsta sjukdom.

Svar: Jag är rädd för sprutorna och skeptisk till innehålletFast jag är rädd för att ta blodprov, sänka, sätta kanyler och allt sånt också...
moi

2014-11-11 @ 09:41:53
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0