Flashback

 
Artikeln om övergravida Sara och hennes "bravad"
imponerade inte speciellt på mig.
 
 
"Sara Wikström, 24, väntar sitt och sambons första barn.
Födseln var beräknad till i förrgår men det kunde inte hålla
henne från älgjakten. I går gav hon sig ut i skogen och fällde en kviga."
artiklen fanns i AF:s nätupplaga
 
Att jag inte blev imponerad beror dels på
att jaga inte tycker om jakt och tycker absolut
inte att höggravida har i ett sånt sammanhang att göra.
 
 
Däremot orsakade artikeln en rejäl flashback hos mig:
 
Jag var vid tillfället höggravid och sambo med barnet far.
Pappan jobbade som slaktare och älgjakten i full gång.
 
 
En tanke dök upp i skallen och flög också,
av någon anledning, också ur min mun:
 
"Förutom Ingeborg på Skånes Djurpark
har jag aldrig sett en älg riktig älg.
Jag vet inte hur stora de egentligen är.
Har ni inga på jobb som man kan titta på?"
 
Visst hade de älgar och slaktarn kunde
fixa så jag att jag skulle få se en.
 
Det dröjde inte många dagar förrän telefonen
ringde och jag blev kallad till slakteriet
 
Stolt som en tupp visade den blivande
fadern in mig i ett rum:
Voila - en älg
 
Diana (i magen) och jag reagerade ungefär samtidigt.
Jag med ett akut illamående och hon genom att
slå en rejäl kullerbytta.
 
(I min enfald tänkte jag att de flesta djur
kommer ju levande till slakteriet)
 
 
 
Långt, långt senare fick jag se en älg "på riktigt"
På obehagligt nära avstånd och även denna gång
tillsammans med Diana.
 
 
Fast den här gången slog hon ingen kullerbytta

Kommentarer
Postat av: GeddFish

Oj, jag gör en kullerbytta, jag med!
Nä, jag tycker inte höggravida gör någon prestation med att gå ut på jakt. Nog för att jag körde bil till Stockholm då jag var i början av nionde månaden, men det var 1969 och preskiberat för länge sen...
Kram!

Svar: Jag undvek att köra bil etc men sprang som en dåre i trappor och putsade fönster för att sätta igång förlossningen. Sent om sider lyckades det..Kram
(mina kommentarer försvinner hos dig - jag har skrivit flera stycken)
moi

2014-09-29 @ 16:38:35
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Decdia

Hrm, jag minns inte det där andra älgmötet... Inte det första heller för den delen. ;)

Svar: Om jag säger picnic vid Pålsjö slott. Och den där hästen som inte var nån häst.Klarnar minnet nu?
moi

2014-09-29 @ 17:04:20
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Haha! Och hur ungefär hade du tänkt dig att dom skulle ha fått älgarna levande till slakteriet?

Älgar hör till mina favoritdjur, dom har så mjuka näbbar. Dessutom är dom väldigt goda också :-)

Gomorron!

Svar: Men grisar och kossor kommer ju levande dit! Och hur ofta läser man inte om älgar som gått vilse och hamnat på de mest underliga ställena (som när Diana och jag kom i närkontakt)
Kan inte påstå att de är favoriter - för då blir Sigge arg - har nog bara en hel del respekt för dem.
God kväll!
moi

2014-09-29 @ 17:24:47
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Veiken

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om höggravida i skogen. Är man intresserad av jakt så är man. Jag är det inte, men äter mer än gärna det goda köttet. Dubbelmoral? Mmm

Svar: Men tänk om födelsearbetet hade satt igång mitt i skogen, mitt i jakten!!!!Hon hade dock gått över tiden.
Som princip har jag inget emot jakt och gillar kött, men jag skulle aldrig
själv klara att jaga/döda nåt.
moi

2014-09-29 @ 18:42:30
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Decdia

Ah, nu minns jag! Trodde det var någon gång på 80-talet... ;)

Svar: Nä, det var närmare i tid!
moi

2014-09-29 @ 20:58:17
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Kenneth

kan man även vara undergravid? :)

Svar: Varför inte??
moi

2014-09-30 @ 06:43:03
URL: http://rothvoss.se/enblogheltenkelt/
Postat av: Ami

Jag missade helt detta inlägget igår. Trodde det var idag det skulle handla om älgar :) Men jag tycker inte heller om älgjakt. Och ett slakteri skulle jag aldrig i livet besöka. Vill inte veta vad som ligger på min tallrik. Jag intalar mig alltid att det är blomkål eller någon annan grönsak jag äter :)
Kram

Svar: Jag fick en smärre chock när jag tog bussen till jobb första gången.Mörkt ute, bussen svänger upp vid (fd) Lasses rökeri på Ättekulla och POW BOOM
där står en massa människor och styckar djur!
De få gånger jag besökte slakteriet såg jag bara levande djur, förutom älgen då alltså.
Kram
moi

2014-09-30 @ 13:25:18
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Ruth i Virginia

Kommer ihåg när min mamma fångade in en höna
och la´ henne på huggkubben och högg halsen
av henne. Hon sprang omkring huvudlös i flera
sekunder. Min far var skogvaktare och jägare,
men jag såg aldrig några av djuren han sköt -
utom hararna.

Ursäkta, det här har ju ingenting med en gravid
älgjägare att göra, men ibland kan jag inte
hjälp mej själv.

Svar: Jag är så glad för dina berättelser!!!För att inte vi barn skulle se gick mina föräldrar bakom verkstadsboden när de skulle nacka höns. Runt hörnet kom huvudlösa höns springande och det var ingen trevlig syn!!!
moi

2014-09-30 @ 14:23:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0