Återbesök 29 april

Det kändes nödvändigt och angeläget att
göra ett sista besök på Hospice.
 
 
 
Solen följde mig hela vägen dit men när jag steg ur
 bilen kom det ett litet fint regn som slutade efter en minut eller två.
 
Det kändes så rätt och min kind var redan blöt.
 
Rummet var tomt så jag satt där en stund.
Blev övertygad om att hon inte låg och väntade på mig.
 
Eva kom in till mig och berättade om den sista tiden.
Om vad de två hade pratat om, om hur viktigt det var
för min mor att jag kom iväg på resan.
 
 
Efter besöket hos kuratorn på plats gick jag
upp och kramade kocken och tackade honom för
den goda havregrynsgröt han lagat åt min mor.
 
Så lämnade jag byggnaden - för sista gången (?)
 
 
Utomhus kunde jag konstatera att det hänt en del
sen vår sista promenad.
 
Den ensamma påskliljan stod fortfarande kvar
 
 
Det var nog det enda som var sig likt.
 
 
 
Kastanjknoppen har exploderat
 
 
 
"Sjön" har torkat ut
 
 
Det gör inte så mycket för det var bara vi som såg
att det verkligen var en sjö. "Sankt Lars sjön"
 
 

Solsidan var så vacker med de blommande träden
 
Åh vad jag önskar att du hann se det!
 
 
 
Din favoritplats var tom
väldigt, väldigt tom.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mita

Det är viktigt och nödvändigt att göra ett avslut,känslosamt och många tankar som far runt.Bra att få prata med någon är det också.
Jag tyckte att tomheten var jobbig,att inte mamma fanns där som hon alltid brukade.
Kramar till dig**

Svar: Det var ett bra och nödvändigt besök för min del. Känns bra att ha gjort det!Kram
moi

2015-04-30 @ 23:59:48
URL: http://mitasliv.blogg.se
Postat av: TantGlad

Mina tårar rinner nedför kinden nu. Så vackert känslosamt skrivet. Jag blir så berörd.
Varm styrkekram till dig

Svar: Inte ska du gråta!!Tack för de fina orden och kram tillbaka!
moi

2015-05-01 @ 06:29:51
Postat av: Decdia

Så fin skrivet! Kram

Svar: Kram
moi

2015-05-01 @ 08:42:55
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: marie

Så vackert skrivet. Känner igen mej i dina ord....
Många kramar till dej.💖

Svar: Kram tillbaka!
moi

2015-05-01 @ 08:52:34
URL: http://minatankarochord.wordpress.com
Postat av: Ami

Så fint! Förstår att du ville göra ett avslut för att kunna gå vidare till nästa steg....Jobbigt!
Tänker på er!
Kram

Svar: Jobbigt ja men ack så nödvändigt och skönt att ha gjort det.Kram
moi

2015-05-01 @ 08:56:06
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Vilket fint - och viktigt - besök.
Största KRAMEN till dig!

Svar: Kram tillbaka till dig!
moi

2015-05-01 @ 09:13:00
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Småländskan

Så fint. Så viktigt. Så behövligt.
Jag gjorde detsamma när min mamma dött. Trots jag var med hela natten. Men när begravningsbyrån skulle "hämta" henne fixade jag inte det. Jag gick ut i hennes badrum, ville inte se...
Efter nån dag gick jag upp till "hemmet", pratade med personalen, gav dem och de övriga brukarna lite gott. Läste tidningen en sista gång för en tant jag läst högt för varje dag jag var på besök.
Så moi, du gjorde rätt. Jag tror det känns skönt för dig med det avslutet.
Många varma kramar.

Svar: Det känns så skönt att ha gjort det. Jag har var ju inte med sista natten och har ett avsked kvar...Kram tillbaka!
moi

2015-05-01 @ 11:11:20
Postat av: Veiken

Så otroligt bra gjort av dig att gå tillbaka och "känna in" Värdigt viktigt för dig tror jag. Det blir lättare att gå vidare sedan. Så fint skrivet, jag blev så berörd! Stor kram!

Svar: Jag har ju varit där så många gånger, så långa stunder. Vi har skrattat, skojat, gnabbats och gråtit där. Det kändes bra att ingen hade flyttat in ännu, att ingentagit morsans rum/plats.
Kram
moi

2015-05-01 @ 17:30:02
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Znogge

Något säger mig att det var ett av de viktigaste besök du någonsin har gjort.Jag hade valt att göra på samma sak för att få ett avslut...

När min pappa hade gått bort ville min syster inte gå in men jag får erkänna att jag delvis övertalade henne. Det blev helt rätt.

Kramar till dig <3

Svar: Du har så rätt i att det var viktigt, men jag har (minst) ett avsked kvar.Övertalad av kuratorn.....
Kram
moi

2015-05-01 @ 18:01:36
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: syster

Så fint skrivet!
Tårarna bara forsar ner från kinderna. Jag känner precis som du men kan inte uttrycka mig som du kan.
vill skriva så mycket men jag kan inte, det låser sig I huvudet.
Jag är så ledsen men måste vara så stark.......orkar inte skriva mer just nu.
Är såååå glad för din skull för vad Morsan gjorde till dig.

Svar: Du är visst en ordens mästare. Du är jätteduktig på att formulera dig att hitta känslan!Man måste inte alls vara stark men behöver heller inte vara ledsen hela tiden!
Min fina present är det bästa jag nånsin fått, den kommer jag att var väldigt rädd om!
Kram
moi

2015-05-01 @ 22:12:50
Postat av: Hörni!

Så fint skrivet! Kram

Svar: Tack!Kram
moi

2015-05-02 @ 12:41:47
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Melody and M.E

Så fint du beskriver ditt besök. Min tårar rinner….
Jag återvände också till det boende där min far var sin sista tid, träffade personalen och fick en massa kramar, såg på soffan ute på terassen där han hade tagit sig en och annan tupplur.
Det kändes så rätt att göra det besöket och jag förstår att ditt besök var precis lika rätt. Jag har inte gjort flera besök, men passerar ibland och ser soffan han satt på och känner tomheten. Någon lust att gå in där har jag inte, men jag är säker på att jag är välkommen om jag tittar in. Känner du behov av att gå dit igen, så gör det!
Varma kramar till dig!
M.E


Svar: Jag kommer förmodligen aldrig att passera eller besöka Hospice fler gånger.Är otroligt glad att jag gjorde det besöket och fick ta ett ordentligt farväl av platsen, personalen och min mors sista boende.
Kram
moi

2015-05-02 @ 21:02:19
URL: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Postat av: Geddfish

Åhhh, Moi!
Vilket rörande inlägg!
Och jag vet, hur det kändes för mig, när jag gick till Hospice och pratade, tittade runt, såg att någon annans skylt kommit upp på rummet, det var tomt tomt från honom.
Besöket var bra att göra, personalen är ju bara så fantastisk också.
Orkar du, så gå dit en gång till, det kändes annorlunda nästa gång.
Varmaste kramen, Gerd <3

Svar: Nästa besök handlar inte om Hospice utan ett som är betydligt svårare.Men det här känns så gott i själ och hjärta.
Kram
moi

2015-05-02 @ 21:56:37
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0