Tömning

Igår var det dags att påbörja det vi dragit
ut på så länge.
 
Innan vi startade åkte Yster och jag till minneslunden
för att "informera" om vad som var på gång.
 
Vi började nämligen tömma morsans lägenhet.....
 
Första punkten var foto. De fanns på väggar, i lådor, i album,
i datorn, i kameran osv osv osv.
 
Därefter tog vi oss an alla papper som också hittades
överallt i lägenheten.
 
Som alla andra fastnade vi där.
Det fanns dokument långt tillbaka i tiden och gällande
såväl oss barn som hennes syskon och föräldrar.
 
Lite överraskningar, några bekräftelser, skratt och dystrare miner.
 
Så slängde vi en massa som bara skulle förgås.
 
Efter c:a sex timmar i lägenheten insåg vi alla att
det krävs många fler timmar innan vi kommer att
se nåt resultat.
 
Vi valde ut lite saker som vi ville ha som minne
eller av annan anledning.
 
Eftersom hennes grissamling är enorm var det
ganska naturligt att vi alla tog med oss ett exemplar
eller två eller tre.
Det här fick följa med mig hem.
 
 

Kommentarer
Postat av: Geddfish

Gomorron!
Ett kapitel som måste ske. Jag vet. Det är jobbigt men ändå vill man göra detta, för man vill ta vara på viktiga minnen.
Varm kram ♥

Svar: Och vi kom bara en liten, liten bit på väg. Hoppas fortsättning går lite snabbare för det kommer att bli skönt när vi är klara.Kram
moi

2015-07-16 @ 08:38:49
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Ami

Usch, ingen rolig dag förstår jag! Mycket minnen och tankar som kommer tillbaks....Men skönt att du inte behöver stå med allt själv. Och det var verkligen tre gullegrisar som fick följa med dig hem ♥
Kram

Svar: Undrar om jag ens hade klarat det på egen hand. Tja, om man varit tvungen så....Men trots allt blev det en hyfsat bra dag med många återuppväckta minnen.
Kram
moi

2015-07-16 @ 08:57:35
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Det är jobbigt, men det måste ju göras. Sen är det väldigt lätt att fastna i minnen också. Gråt och skratt i en salig blandning...

Fina grisar! Jag ser bilden framför mig nu. Den med din fina mor i sin roliga griströja :-)

Kram!

Svar: Ha, ha - den tröjan ja! Det var jobbigt men också befriande. Skönt att ha påbörjat det i alla fall:
Kram och god kväll!
moi

2015-07-16 @ 09:12:05
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Decdia

Grisen i mitten är verkligen din stil. :) Den till vänster ser lite ledsen ut...

Svar: Nu är du väldigt nära att göra bort dig igen. Som med fotona igår :)
Den ledsna grisen saknar nog sin "matte"...
moi

2015-07-16 @ 11:06:16
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ditte

Detta med att gå igenom din mammas lägenhet tar på krafterna och det tar tid och måste få ta tid. Det är så mycket som ska gås igenom och en vill ju också titta på papper och annat.
Grisarna du fick med hem var gulliga och de blir fina minnen. Alla tre så olika...
Kram!

Svar: De är verkligen olika, den blå är förresten köpt i Peking. På den där fabriken som heter nåt jag har glömt...Kram
moi

2015-07-16 @ 12:28:17
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: znogge

Skönt att vara igång i alla fall. Jag vet vad som väntar...

Kram

Svar: Nödvändig men också läkande på nåt sätt.
Kram
moi

2015-07-16 @ 16:41:47
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Mita

Det där är nånting som måste göras, och det blir som ett avslut när det är gjort. Jag minns när min syster och jag rensade i mammas lägenhet. Det tar sin lilla tid med alla minnen som kommer. Eran mamma samlade på grisar, våran hade en gedigen tomtesamling. Samma sak här, vi plockade ut dom som vi ville ha kvar.
Jag gillar dina grisar, den stora ser ut som en ledsen hund..**..
Kramiz♥

Svar: Absolut läkande och ett sätt att avsluta. Mina tre grisar är i helt olika stil och med tre olika historier och de ser inte precis ut som grisar...
Kram
moi

2015-07-16 @ 17:32:57
URL: http://baraettliv.se
Postat av: Grunny

Nu vilar Bojan på samma plats som mina föräldrar. Jag tycker det är ett fint ställe.
Det är väl jobbigt att ta i en annan människas privata saker! I början tyckte jag det kändes som jag inkränkte i deras liv!

Svar: Det känns verkligen som att man kränker hennes privatliv. Tänker på den dagen Diana ska få reda på alla mina "hemligheter".Minneslunden är verkligen fin och igår upptäckte jag den fantastiska utsikten strax bakom.
moi

2015-07-16 @ 19:28:42
Postat av: Grunny

Nu vilar Bojan på samma plats som mina föräldrar. Jag tycker det är ett fint ställe.
Det är väl jobbigt att ta i en annan människas privata saker! I början tyckte jag det kändes som jag inkränkte i deras liv!

2015-07-16 @ 19:28:45
Postat av: Preciosa

Hej Moi!
Ja det där har man varit med om, både mor och mormor...Ledsamt kommer jag i håg. Min mor älskade prydnadssaker :)Hm...fanns några :-)Hos mormor blev det auktion. Usch...
Kram P ♥

Svar: När min far dog fanns det i stort sett ingenting att tömma. Och det minnet har fallet lite i glömska, det var ju trots allt 35 år sedan.Det här är bara jobbigt för att det ligger så nära i tiden och morsan var med oss så länge och så aktivt. Men det blir skönt när det är över.
Kram
moi

2015-07-16 @ 20:56:57
URL: http://www.spanienblogg.se/preciosa
Postat av: Decdia

Jag skrev att grisen var "din stil", inte att grisen såg ut som dig!

Svar: Aha, min stil är.....Nä, jag ska inte strö salt i såren och jag förstår vad du menar. Vill bara bråka :)
moi

2015-07-16 @ 21:17:44
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ruth i Virginia

Min kära, kloka mor hade ingenting kvar
att gå igenom. När hon flyttade till ett
äldreboende tillsammans med sin andre make
(min far dog 1932), hade dom bara köksmöbler
och det som fanns i sängkammaren. En fin
gungstol hon fått på 75-årdagen fick min
systerdotter. Det hon ville ge oss, gav hon
oss, när hon levde. Omtänksamhet!

Stackars mina ungar, när jag lämnar jorden. :)

Svar: Min mor ar nog inte riktigt beredd på att livet skulle ta slut så snart när hon först blev sjuk. Hon fortsatte att samla och göra fynd. När hon sen insåg vad som skulle komma var hon för svag att ta tag i det. Och jag ville absolut inte vara med om att hon skulle städa bort sina samlingar "för vår skull".Diana hjälpte mig att göra en rejäl rensning när jag flyttade för fem år sedan,
men jag en hel del nytt som hon lär få kämpa med en dag.
moi

2015-07-17 @ 00:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0