Hur svårt kan det vara?

 
Morsan sa ofta att hon skulle "komma tillbaka"
som en blåmes.
En blåmes som ville bli matad med guldnougat.
 
Det finns en hel del småfåglar både hemmavid och
 i kolonin tyckte jag att det var illa att jag inte
  var säker på hur en blåmes ser ut - och låter.
 
Tack google för hjälpen!
 
Hur svårt kan det vara?
 
En blåmes är blå!!!
 
 
och en talgoxe är -en talgoxe!!!
 
Därmed är det klargjort att det finns en hel del
blåmesar nere i kolonin.
'
 
 
Nu gäller det att se om det är den "rätta"...
 
 
Om du klickar på länken kan du t om höra hur en blåmes låter! Om jag har lyckats med länkningen...
Hittade en rolig sida som höll mig sysselsatt en lång stund

Kommentarer
Postat av: Znogge

Jag är inte så bra på fåglar som jag borde vara så tack för denna lilla lektion. Nu får du hålla utkik...

Kram

Svar: Jag är en fena på undulater, skator, storkar och domherrar. I alla fall hur de ser ut. Men sen är det nog stopp...Kram
moi

2015-06-03 @ 06:20:32
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Geddfish

Gomorron! Visst letar man efter tecken. Jag kände min Sigge på höger axel i början.
Ett öppet sinne och du märker.
Varm kram ♥

Svar: Har faktiskt sett flera blåmesar i kolonin. Både "före och efter".Men nu uppskattar, och uppmärksammar, jag deras sällskap mer.
Kram
moi

2015-06-03 @ 07:38:29
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Kraka

Jag är nog inte heller så bra som jag borde, men jag känner igen ett större antal till utseendet. Men hur de låter är jag däremot sämre på. Hoppas du hittar den rätta blåmesen.
Kram

Svar: Vi får se hur det går. Men jag har redan konstaterat att de blåmesar som gör mig sällskap i kolonin åtminstone äter av brödet jag bjuder på.Kram
moi

2015-06-03 @ 07:39:14
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: Yvonne

Tack för lektionen i fågelskådning. Riktigt intressant när man märker att de låter så olika som de olika sorterna gör. Men även svårt att sätta namn på dem. Men nu tror jag att blåmes och talgoxe är på plats.

Det finns en gratis App till telefonen som heter KRAX, där finns hur många fågelsorter inkl läten som helst, antar de är dem vi har i vår fauna i Sverige för fågelskådare använder sig av dem. Fick tipset av en fågelskådare från Kristianstad om appen. Kul är den iaf.

Ha en fin onsdag, själva ska vi ta en promenad till La Mata marknaden i dag i det härliga vädret.

´Hälsar Yvonne

Svar: Oh, ännu en som gör mig grön av avund.... För att du är där du är alltså. Marknader, sol, vin ... Suck.Jag letade efter appen men kan inte hitta den. Kan det bero på att jag har en Samsung kanske.Ha det härligt därnere i sommarlandet!
moi

2015-06-03 @ 08:03:03
Postat av: Ama de casa

Blåmesarna är väldans fina, precis som mor din. Så hon gjorde ett bra val där.
:-)

Gomorron!

Svar: De verkar så försynta men angelägna om att bli uppmärksammade.God middag!
moi

2015-06-03 @ 09:08:58
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

De är jättefina och sjunger så vackert :) Hoppas nu att den "rätta" dyker upp!
Kram

Svar: Vi får väl se :)
Kram
moi

2015-06-03 @ 09:11:56
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Veiken

Vi har faktiskt tagit en film på en liten blåmes idag. Den satt i vår häck och letade mat! Vi har dessutom ett blåmespar som har flyttat in i vår lilla etta som sitter på förrådsväggen! Det kommer snart bilder därifrån!
Konstigt att du hade svårt att komma in på mitt kommentarsfält..... Kramar

Svar: Den filmen ser jag fram emot att få se! Jag har en del blåmesar nere i kolonin men är inte säker på om de har bo i närheten.
Nästan var gång som jag ska kommentera kommer det upp en varning typ
"content is protected". Jag ignorerar och hamnar på ruta ett igen, gör jag om riktigt många gånger kommer jag in till slut. Vet inte vad som händer..
moi

2015-06-03 @ 13:10:24
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Ditte

Tack! En blåmes visste jag hur den såg ut, var värre med talgoxen. Fåglar är inte min starkaste sida, men jag kan bli bättre. Får träna. Bra med ljudet, får nog lyssna många gånger.
Soliga kramar och här är det nu mest duvor jag hör.

Svar: Nu är jag ganska säker på skillnaden mellan de här två små fåglarna.I alla fall utseendemässigt.
Här hemma hörs mest pilfinkar eller är det gråsparvar :)
Kram
moi

2015-06-03 @ 13:16:13
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Ditte

Glömde! Vackra och tydliga bilder på fåglarna!
Kram!

Svar: Det är tyvärr inte jag som tagit dem....
moi

2015-06-03 @ 13:17:36
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Mita

Hoppas då att den "rätta" Blåmesen kommer till dig, lägger huvudet på sned och vill ha något ätbart..**
Koltrastar älskar jag, dom sjunger underbart vackert och lite vemodigt...
Kramar♥

Svar: Alla blåmesar i kolonin kvittrar så vacker, lägger huvudet på sned och tigger.Dessvärre har jag inte testat med choklad, det är slut innan jag hinner bjuda.
Koltrasten lyckades jag spela in en tidig morgon så nu kan jag plocka fram sången när jag vill ur mobilen!
Kram
moi

2015-06-03 @ 13:46:03
URL: http://baraettliv.se
Postat av: Decdia

Lättast att de skillnad är om de sitter bredvid varandra... annars tycker jag det är trixigt.
Men vad gör det om en talgoxe går och blir lite fet för att man ska helgardera sig? :)

Svar: Så sant som det är sagt!Du är så klok!
moi

2015-06-03 @ 16:27:12
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

Guldnougat kommer att sälja som aldrig förr!
(hoppas bara att choklad inte är giftigt för fåglar som det är för hundar....)

Svar: Hon visste nog vad hon talade om. "Vanliga" blåmesar kanske inte tål det....
moi

2015-06-03 @ 19:38:19
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Preciosa

Om fåglar kan jag inget...vet hur en Domherre ser ut...Hade en man som kunde precis ALLT om fåglar.
Han hade dessutom en bok som vägde flera kilo om dom...Intresseklubben antecknade inte :)
Men duvor som jag nu har kommit att avsky under Torretiden vet jag mycket väl vad det är :(
Fy säger jag...man blir nästan omkullflugen :(
Kram P ♥

Svar: Duvor är inte speciellt trevliga nån stans. Att kalla dem "luftens råttor" är ingen överdrift.Annars gillar jag fåglar, på avstånd. Att blunda och njuta av deras sång att sitta i evigheter och kolla deras aktiviteter tycker jag om att göra.
Kram
moi

2015-06-03 @ 22:26:49
URL: http://www.spanienblogg,se/preciosa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0