Ur led är djuren i naturen

Hörde på radion att djurens biologiska
klockar går lite fel nu när hösten/vintern är så mild.
 
Bin och getingar t ex, de är fortfarande aktiva.
Normalt drar de sig undan i oktober månad.
 
Mördarsniglarna har inte (heller) fattat att det är vinter.
Därför har de inte, som brukligt, grävt ner sig i väntan på våren.
 
Fördelen med detta är att sniglarna nu parar sig och
åkommerna avlider av kylan som (kanske) kommer.
 
Jag har gjort en alldeles egen iakttagelse
 
 
Den här bautamasken huserade på vår asfalterade gård.
 
Jag vet inte var den kommer ifrån eller vart den är på väg.
 
Men jag hoppas verkligen att den snart hittar dit!

Kommentarer
Postat av: Znogge

Med tanke på hur det regnar så finns det nog gott hopp för den!

Kram och god morgon :D

Svar: Men regn, 3-4° och icke ett gruskorn bara asfalt så långt ögat når känns inte bra.Fast å andra sidan är jag inte så förtjust i maskar (annat än i rabatten)

Kram och god morgon till dig!
moi

2015-11-20 @ 06:55:25
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Melody and M.E

Här blommar rosorna för fullt, getingarna har kommit tillbaka till sin plats under garagetaket och en och annan mask finns det också, men ska man tro på prognosen så blir det kallare i helgen.
Önskar dig en fin och mjuk helg!
kram M.E

Svar: Det känns märkligt med alla dessa förvirrade djur och växter.Hoppas de ändå kommer att finnas hos oss nästa vår och sommar.
Kram och detsamma till dig!
moi

2015-11-20 @ 08:55:54
URL: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Postat av: Ama de casa

Jag tycker masken ser onödigt långsam ut - den maskar säkert!
;-)

Gomorron!

Svar: Den var nog omtöcknad. Maskar finns det andra som gör på den gården :)God kväll!
moi

2015-11-20 @ 09:03:15
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Usch då, vilka otrevligheter det finns där hemma! Långa äckliga maskar :(
Kram

Svar: Den var väääldigt lång (och bortkommen) :)
Kram
moi

2015-11-20 @ 10:30:31
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Decdia

Fy! Du måste varna innan du lägger ut såna där skräckbilder!

Svar: Du förvarande inte innan du visade laboratorieköttet!!
moi

2015-11-20 @ 12:43:10
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Decdia

Alltså, jag var ju på din gård häromdagen... alltså hade den där bjässen kunnat attackera mig!

Svar: Nä, det var inte på den gården! Det var på jobbet!
Så det var "bara" jag (av oss två) som var i verklig fara :)
moi

2015-11-20 @ 12:43:39
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Småländskan

Usch för såna bilder! Ser ju ut som en riktig orm... och jag har ormfobi. Spelar f-n ingen roll om det finns en orm på flera mils avstånd, den hittar alltid till platsen där jag råkar vara. Ja, på våren och sommaren alltså. Gissa om jag får huvudvärk, ont i hela kroppen efter jag varit ute i naturen, stampat omkring som en galning. Allt för att uppmärksamma de där odjuren om att här kommer jag, håll er undan!

Svar: Orm har jag nog bara sett en gång "på riktigt". Den fanns i gräsmattan i den stuga vi hyrde. Vi var tvungna att passera där för att uppsöka utedasset.....När jag ser dem på djurparker etc sker det med väldigt mycket respekt och darrande knän. Fast fobi tror jag inte det är, för min del.
Kram
moi

2015-11-20 @ 17:59:20
Postat av: Veiken

Jag såg fåglar idag som höll på som om det var vår!!Vi får väl se om vintern tänker lysa med sin frånvaro eller slå till lite senare! Hoppas att den stannar vid Antarktis! Kram

Svar: I morse reagerade jag på hur högljudda fåglarna var. Det kvittrade och drillade som vilken vårdag som helst. Jag stod en bra stund och lyssnade på dem och lyckades spela in en liten trudelutt!Kram
moi

2015-11-20 @ 18:27:21
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Ditte

Kanske kan du förflytta masken till en närliggande rabatt, kändes lite torftigt för den där i asfalten. Och hellre en mask än dessa mördarsniglar. De har ju desssutom namnet emot sig.
Lite kyligare hos oss idag med -0.5.
Kram!

Svar: Problemet var att det inte fanns en jordklump på flera hundra meters avstånd.Att forsla den några längre sträckor kände jag inte för. Även om jag gillar maskar
bättre än mördarsniglar.

Just nu har vi -1°
Kram
moi

2015-11-20 @ 19:15:25
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Preciosa

Hej Moi!
Min dotter som är vansinnigt djurvänlig tyckte synd om daggmaskar när dom låg på vägen så hon hängde upp dom på styrstången på cykeln...Ja hon var väl så där 7-8 år då..."dom kunde ju bli påkörda"...
Lite väl omtänksam...
Kram P ♥

Svar: Min dotter hade fickan full med "skadade" maskar när hon som 4-5 åring var på läkarbesök. Väl där tar hon fram djuren och ber doktorn undersöka dem.Senare i livet fick hon maskfobi, vilket var ganska prövande för oss båda :)
Kram
moi

2015-11-20 @ 19:53:13
URL: http://www.spanienblogg.se/preciosa
Postat av: Marita L Carlsson

Här är det rätt stelfruset nu med flera minusgrader, ingen risk att det ligger nån fet mask ute på plattgången.
Kramiz ☺

Svar: Just nu har vi också minusgrader så jag tror att "min" mask har gått till sällare jaktmarker. Kram
moi

2015-11-20 @ 23:29:04
URL: http://mitasliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0