Ett prövat sinne

Jag är ganska väldigt känslig för dofter.
 
Vilket inte bara är negativt
 
Visserligen får jag huvudvärk av starka och intensiva sådana.
Men jag är den första som känner ev brandlukt, finns det mögel
känner jag det direkt. Har någon varit i rummet så märker jag det
(förutsatt att denne någon bär nån slags doft). osv.
 
 Vid närmare eftertanke är det inte konstigt att
vi (för jag tro vi är många) är känsliga för dofter.
 
Jag gjorde en liten luktspaning hemma hos mig:
 
Kroppen doftar:
 
 
Händerna:
 
 
Under armarna:
 
 
Bakom örat
(vid högtidliga tillfällen)
 
 
I rummet:
 
 
 
Golven
(vid enstaka tillfällen)
 
 
I köket
 
 
och inte långt från näsan:
 
 
Är det konstigt att man blir snurrig?
 
 

Kommentarer
Postat av: Susanne

Det var en himla massa dofter. Jag är okänslig för otäcka lukter.

Svar: Otäcka dofter är jag extra känslig för :D
moi

2016-03-31 @ 07:02:09
URL: http://mittlivsomsusanne.blogspot.se
Postat av: Ama de casa

Ja, en massa dofter var det. Men bara godofter, då gör det inget att man blir lite snurrig ;-)

Gomorron!

Svar: De här var de bästa dofterna! Det finns andra, mindre angenäma i mitt hem :DGod kväll!
moi

2016-03-31 @ 08:11:52
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

sv: Som tur var är det inte en dricksfontän som Anders vattnade... ;-) Det är en "tjusig" skapelse till prydnadsfontän som Nikki och Derick fick på köpet, liksom :-)

Svar: Vet Anders om det? ;D
moi

2016-03-31 @ 09:02:37
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Haha! Patrik säger att jag ibland beter mig som en hund när jag börjar sniffa :)
Jag känner också lukter väldigt väl...
Kram

Svar: Ibland är de en fördel att kunna sniffa sig fram :DKram
moi

Postat av: Ami

Nu ska vi se om mitt url fungerar!

Svar: Det verkar så!
moi

Postat av: Geddfish

Jag är inte doftkänslig på det sättet, att jag har ont av det, jag gillar goa dofter och har ett bra luktsinne (kanske kompensation till dålig hörsel och syn) ;)
Men många är doftallergiker så någon go parfym är inte att tänka på annat än här hemma hos mig.
Kram ♥

Svar: Jag får lätt huvudvärk om något (vad som helst) luktar för starkt och har ytterst sällan väldoft på mig.Kram
moi

2016-03-31 @ 10:41:24
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Ditte

Jag är inte alls doftkänslig, men jag reagerar när någon jag möter tappat hela parfymflaskan över sig....
Jo, torkad fisk i ASien har jag svårt för, annars går det mesta bra.
Kram!

Svar: Det där med tömda parfymflaskor är nog en plåga för de flesta. Det förvånar mig alltid att bäraren inte själv känner stanken.För min del handlar det annars inte om vad jag tycker om doften, det kan räcka att den finns där.
Är lite på att lukta mig fram till surströmming,,,,, eller inte :D
Kram
moi

2016-03-31 @ 11:32:33
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Znogge

Inte det minsta för vi möter otroligt många doftintryck! Jag känner också direkt om det finns mögel eller fukt och är allmänt doftkänslig. På gott och på ont ;-)

Kram

Svar: Eftersom jag är allergisk mot mögel så är de en fördel att känna lukten snabbt. En kille på jobbet upptäckte möglet i sitt hus tack vare/på grund av att jag tyckte han luktade mögel. Kanske inte så snällt sagt men han tackade mig sen!Kram
moi

2016-03-31 @ 17:06:08
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Decdia

Men det var ju bara angenäma saker. Jag är känsligt för lukter, men bara de som luktar illa. :)

Svar: Även om det luktar/doftar gott kan det ge besvär. det beror nog på mängden för min del :D
moi

2016-03-31 @ 17:08:50
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Preciosa

Hej Moi!
Ja jag ska ju vara värst...har ju doftallergi. Mycket jobbigt, särskilt när man jobbade. Man ansågs som knäpp när man var tvungen att gå hem i bland när nån dränkt sig med Oscar de la Renta tex...
Men andra dofter känner ingen annan än jag. Det är ju också typiskt för åkomman. Sensorisk hyperaktivitet. Man har nervreceptorer i slemhinnorna som har en sänkt tröskel hos vissa.
Lidit mycket av andras oförstående men jag klandrar ingen. Man visste inte så mycket om det.
Är vanligare nu. Just nu är jobbigast från restaurangen i botten...Vitlöken strömmar in :-)
Kram P ♥

Svar: Usch det måste vara hemskt för dig! Jag lider inte så av min överkänslighet. Att jag röker kanske dämpar förmågan att känna dofter/lukter fullt ut!
Kram
moi

2016-04-01 @ 15:14:39
URL: http://www.spanienblogg.se/preciosa
Postat av: Ruth i Virginia

Du röker? Tobak är en lukt jag känner
på mycket långt håll. Ingen go lukt den!
Vi får donationer på mitt loppis, som luktar
tobak (gardiner t.ex.). Slängs omedelbart.
Själv gillar jag tvål och tvättmedel som inte
luktar nånting, men shampoo ska ha en mild doft.
Har aldrig parfym. Mamma hade tvål och eau-de-
cologne som hette "4711". Tror alla tanter använde det märket.

Svar: Ja, jag röker och det luktar inte gott. Men det är väl en allmän uppfattning att såväl lukt- som smaksinne är försämrat hos rökare.Jag känner det inte själv men förmodligen luktar mina gardiner, inbillar mig att det går bort i tvätten.
moi

2016-04-03 @ 03:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0