På uppdrag

Efter en snabbkoll i trädgården vände jag kosan
till en av stans kyrkogårdar.
 
Kanske en märklig plats att välja för att njuta av solen
men jag kände för att göra det.
 
Jag gav mig själv i "uppdrag" att hitta en del udda saker.
 
 
Ovanligt namn:
 
 
Jag har aldrig hört namnet "Otelius" förr .
Olsson däremot är mer bekant ......
 
 
Ett ovanligt yrke:
 
Yrke i sig är väl inte udda men på en gravsten
har jag nog aldrig sett det förr.
 
 
Personlig sten:
 
Inte så jätteovanlig men mycket personlig.
 
 
Udda dekoration:
 
En fastlimmad plastkrokodil/dinosaurie hör väl
inte precis till vanligheterna
 
 
Och slutligen en sten utom "tävlan"
 
"Tryckerifaktor vid Allers"
krävde en googling för min del.
 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Det var onekligen lite ovanliga minnesvårdar men man hittar väldigt mycket när man strosar på en kyrkogård. Konstnär har jag sett på flera stenar här och en del operasångare dessutom!

Kram och god onsdag!

Svar: Just här var nog 95% av yrkena relaterade till havet. Sjökaptener, lotsar och tulltjänstemän etc.Kram och god torsdag!
moi

2016-03-16 @ 07:56:40
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Karin Svensson

Hos mig vimlar det av gravstenar med
yrken. Ex.vis Landsfiskal, byggmästare,
skräddare, grosshandlare, bokhandelbiträde,
droskägare, lantbrukare, skomakare, doktor.
Ibland har till och med doktorinnan varit med.

Gravarna jag pratar om är från 1600-talet och framåt, kan hända att de var lite mer titelsjuka på
den tiden.

Svar: 1600 talet?? Så gamla har jag nog aldrig sett!När jag såg titeln "husägare" på en sten bestämde jag att om jag hade velat ha en sten (vilket jag inte vill) ska det stå "bostadsrättsinnehavare" på den :D
moi

2016-03-16 @ 08:31:51
URL: http://nastanhalvalivet.blogspot.se
Postat av: Ama de casa

Det är intressant att strosa runt och titta på kyrkogårdar. Just det där med titlar var nog oerhört viktigt förr.

Gomorron!

Svar: Viktigt för dem som hade en titel att "skryta" med...
God eftermiddag!
moi

2016-03-16 @ 09:14:33
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

sv: Gårdagens besök på La Zenia var (inte helt otippat kanske) främst för att Anders skulle på Media Markt. Men vi hittade på en del annat skojsigt också :-)

Svar: Jag anade att Media M hade något med utflykten att göra :D
moi

2016-03-16 @ 10:00:41
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Decdia

Jösses, ska man namedroppa exakt vart man jobbat med?
Jag gillar såna med handstil på, men man ska helst kunna läsa vad det står...

Svar: Vi har nog tittat på den här och kunde inte tyda den (det kunde inte jag nu heller).
moi

2016-03-16 @ 10:04:26
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ami

Vi brukar också strosa runt på kyrkogårdar....hemskt egentligen och sorgligt! Men ändå gör vi det :)
Kram

Svar: Jag tycker inte det är hemskt att gå där. Det är så rofyllt och sätter igång fantasin vad gäller relationer och livsöden. Perfekt när man har skrivtorka till sina skrivaruppgifter.Och det finns inget bättre ställe att sitta och tänka på. Möjligen att sitta vid havskanten då.
Kram
moi

2016-03-16 @ 10:50:35
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Mita

Jag tycker det är både vackert och fridfullt och strosa runt på en kyrkogård. Nu på eftermiddagen ska jag åka ut och göra påskfint på gravarna. Passande då så är det soligt och skönt väder..
Kramar♥

Svar: Här biter det i både kinder och näsa så jag skippar utomhusarbete idag.Kram
moi

2016-03-16 @ 13:28:28
URL: http://baraettliv.se
Postat av: Geddfish

Titlarna var mycket viktiga förr. T.o.m. hemmansägare var fint.Jag har alltid gillat att gå på kyrkogårdar och fundera.
Ha det bra, kram ♥

Svar: Det händer att dottern och jag gör utflykter till nya kyrkogårdar där vi kan promenera.För dem som hade "fina" titlar var det nog viktigt att visa upp dem.
Kram
moi

2016-03-16 @ 17:33:48
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Ditte

Tack för denna trevliga promenad på kyrkogården. Och vilket syycke historia gönmmer sig inte här bakom både titlar och namn.
Jag strosar också gärna runt på kyrkogårdar eftersom det oftast är både lugnt och vackert och tid till lite eftertanke.
Stor kram!

Svar: Skulle jag ha (vilket händer allt oftare) ha brist på ämne till mina skrivuppgifter så ger jag mig iväg till en kyrkogård för att få inspiration och uppslag.Och om jag behöver hjälp att komma till ro och om.... ja det finns många anledningar att besöka dem för min del
Kram
moi

2016-03-18 @ 04:07:10
URL: http://akker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0