Taklagsfest!

 
 
Som sig bör och för att inte riskera mitt rykte hölls idag
en taklagsfest för alla mina duktiga medhjälpare
 
Det var inte lätt men vi lyckades hitta en dag
då alla inblandade hade möjlighet att närvara!
 
 
Vädrets makter var verkligen på vår sida
så just idag behövdes inte stugans skyddande tak.
 
I alla fall inte för att skydda mot regn och kyla.
Däremot behövde den utsökta maten skydd mot sol och värme
 
 
Konstnären bakom verket är dottern min!
 
Tack alla ni som fysiskt är på plats och
alla ni som här i bloggen följer mitt "äventyr"
 
 
 
Ur wikipedia

En taklagsfest är en fest med sitt ursprung från den tid då man tog hjälp av grannar för att bygga sitt hus. Man tackar dem som byggt genom att hålla en fest då taklaget är på plats, det vill säga när takstolarna rests och takåsen har lagts. 

En taklagsfest ska enligt traditionen markeras med att man pyntar det nybyggda taklaget,  med en krans eller flagga på en gavel.

Om kalaset var dåligt ellet rent av uteblivit så hängde man en docka föreställande byggherren i takstolen.


Kommentarer
Postat av: Decdia

Tack för en trevlig fest!

Svar: Tack för all hjälp och för en (två) otroliga smörgåstårtor!
moi

2016-05-05 @ 19:35:54
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Decdia

Det saknas några ruccolablad på kött-tårtan, det retar mig lite... rent visuellt alltså.

Svar: Jag tror inte att nån brydde sig om det visuella - de slängde sig ju över dem! ;D
moi

2016-05-05 @ 22:16:02
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ditte

Vad roligt! Och stort grattis att du/ni kommit så långt. Smörgåstårtorna ser verkligen goda ut. Kan tänka mig att de hade strykande åtgång.
Kram!

Svar: Nu ser jag, vi alla, ljuset i tunneln även om det återstår en hel del jobb.Kram
moi

2016-05-05 @ 23:55:56
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Men så trevligt - och gott! Duktig dotter du har, säkert ärftligt :-)

När dom byggde nya polishuset i Skellefteå (det var nytt på 70-talet) så lärde jag mig det där med taklagstraditionerna. Jösses! Dom skrämde mig och halva stan med att hänga en docka där på taket. Såg verkligen äkta ut...

Gomorron!

Svar: Tänk om det hade hängt en kopia av mig där uppe på taket.Området hade garanterat blivit fågelfritt. Och förmodligen fritt från kolonister också :D
God kväll!
moi

2016-05-06 @ 08:34:02
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Preciosa

Grattis!! Tänk att du kommit så lång med stugan!
Ha det så bra med allt kul med att inreda mm!!
Kram P ♥

Svar: Jag ser mycket fram emot att få inreda och att få börja med trädgården.Kram
moi

2016-05-06 @ 08:52:24
URL: http://www.spanienblogg.se/preciosa
Postat av: znogge

Klart att ni skulle ha taklagsfest! Det får man inte glömma bort. Minns att vi hade det när min pappa byggde lekstugan till barnbarnen. Fast det blev bara vanlig fika och inte så goda smörgåstårtor...

Kram

Svar: Det kändes som nåt jag absolut ville göra för alla inblandade.Tänkte att "riktiga" byggare kräver smörgåstårta. Åtminstone går snacket på jobbet så.
Kram
moi

2016-05-06 @ 09:56:23
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ami

Åh, så härligt att ni har kommit så långt! Och vilka duktiga medhjälpare du har :)
Kram

Svar: De är så himla duktiga och hjälpsamma!Kram
moi

2016-05-06 @ 18:57:03
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Ruth i Virginia

Grattis till er allihopa!!!
Till och med Vädergudarna välsignade stugan.
Tänk, va du ska njuta på din "plantage"!

Svar: Vi hade verkligen tur med vädret.Jag har redan börjat njuta lite grann!
moi

2016-05-07 @ 14:59:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0